Vill bygga altantak där det ligger marksten idag. Skall fästas i husväggen, djup ca 3 meter, bredd 6-8 meter.
Urgrävt 60 cm, markisolering, bärlager, 0-18, stenmjöl och marksten, så ser det ut nu, 100m2 totalt.

Hur fästa stolparna mot marken är min fråga då?

Plocka bort marksten för att gräva ur för plintar eller någon enklare lösning?

Skall ej vara en inglasad altan , bara ett tak med staket som skyddar utemöbler och ev. spabad.

En fundering är val av takmaterial, hade helst valt något som harmonierar med husets svarta betongpannor.
Vitt plasttak står inte högst på önskelistan, svart plåt som ser ut som betong/tegel skulle se bra ut, men blir kanske för störande vid regn (ljudmässigt).
Sedan kanske taklutningen måste vara extra stor?

Husets taklutning är också brant mot altanen, mansardtak är det (Fiskarheden Svanen).

Några bra tips?
 
Markskruv kanske funkar, så slipper du ta bort alltför många stenar ?
Plåttak är väl ok, kan smattar vid regn, men det gör plasttak också...
Är husets taklutning skarp där skulle jag rekommendera snörasskydd eller liknande dock, särsklit om du väljer plasttak, annars går dom lätt sönder på våren när is/snö rasar ned...

/K
 
klaskarlsson skrev:
Markskruv kanske funkar, så slipper du ta bort alltför många stenar ?
Plåttak är väl ok, kan smattar vid regn, men det gör plasttak också...
Är husets taklutning skarp där skulle jag rekommendera snörasskydd eller liknande dock, särsklit om du väljer plasttak, annars går dom lätt sönder på våren när is/snö rasar ned...

/K

Har tänkt på det men läste att de tål mindre vertikal belastning = tätare mellan skruvarna = tätare mellan stolparna.
 
Är det bara marksten nu, eller en altan?
 
Bara marksten 21x14cm. Är ute efter en estetiskt tilltalande lösning, inga plintar som sticker upp 10-20cm.
Kan det fungera att gjuta plintar ( ca 25cm höga) som slutar under stenytan och låta plintjärnen sticka upp?
 
Redigerat:
dalahästen skrev:
Bara marksten 21x14cm. Är ute efter en estetiskt tilltalande lösning, inga plintar som sticker upp 10-20cm.
Kan det fungera att gjuta plintar ( ca 25cm höga) som slutar under stenytan och låta plintjärnen sticka upp?
Det funkar ju, men du måset ändå gräva&ta bort lite sten för att få ned gjutrör etc då tror jag ?

/K
 
Om du har lättgrävd mark skulle jag lyfta ett par stenar och köra jordborr. När hålet är lagom djup tar du en liten spade och gräver ut kanterna i boten av hålet så att det blir en fot och häll i grus och betong.

Jag tror att dubbla plattjärn är bättre än stolpskor för stabiliteten
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
klaskarlsson skrev:
Det funkar ju, men du måset ändå gräva&ta bort lite sten för att få ned gjutrör etc då tror jag ?

/K
Jo, är medveten om det.
 
toolman77 skrev:
Om du har lättgrävd mark skulle jag lyfta ett par stenar och köra jordborr. När hålet är lagom djup tar du en liten spade och gräver ut kanterna i boten av hålet så att det blir en fot och häll i grus och betong.

Jag tror att dubbla plattjärn är bättre än stolpskor för stabiliteten
Jordborr kan bli jobbigt, under stenen är det 3-4cm stenmjöl, sedan 10-15cm 0-18, sen kommer då bärlager 0-60 som kan bli svårt med jordborren.

En ny ide jag fick är att bara ta upp en sten (21x14cm), gräva ur stenmjölet så det blir lite djupare till stenytan(ca 8-9cm).
Sedan driva ner långa armeringsjärn på snedden som slutar under stenytan och 2 st plint/plattjärn rakt ner för att fästa stolpen i.
Avslutningsvis gjuta igen hålet upp till stenytan.
Det blir då en "plint" med storleken 21x14cm och 8cm tjock med plint/plattjärn som är fastgjutna plus armeringsjärnen fastgjutna på snedden för att hindra att konstruktionen ska kunna lyfta uppåt.

0-18 är välpaddat likaså bärlagret 0-60 under.

Knäpp ide´ eller?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Me like this tråd!

Står inför precis samma problematik. Jag har prefab tak (3x5,4m Palram Feria 3) med tre alu-stolpar med två L-järn nertill på varje stolpe (ger fyra skruv per stolpe) och plattor 400 x 400 mm.

Hur har det gått för Dalahästen tro?
 
dalahästen skrev:
Jordborr kan bli jobbigt, under stenen är det 3-4cm stenmjöl, sedan 10-15cm 0-18, sen kommer då bärlager 0-60 som kan bli svårt med jordborren.

En ny ide jag fick är att bara ta upp en sten (21x14cm), gräva ur stenmjölet så det blir lite djupare till stenytan(ca 8-9cm).
Sedan driva ner långa armeringsjärn på snedden som slutar under stenytan och 2 st plint/plattjärn rakt ner för att fästa stolpen i.
Avslutningsvis gjuta igen hålet upp till stenytan.
Det blir då en "plint" med storleken 21x14cm och 8cm tjock med plint/plattjärn som är fastgjutna plus armeringsjärnen fastgjutna på snedden för att hindra att konstruktionen ska kunna lyfta uppåt.

0-18 är välpaddat likaså bärlagret 0-60 under.

Knäpp ide´ eller?
Just för att förankra tror jag nog det funkar - däremot är frågan hur det blir med tjälrörelser om det är såpass ytligt ?

/K
 
-Martin- skrev:
Me like this tråd!

Står inför precis samma problematik. Jag har prefab tak (3x5,4m Palram Feria 3) med tre alu-stolpar med två L-järn nertill på varje stolpe (ger fyra skruv per stolpe) och plattor 400 x 400 mm.

Hur har det gått för Dalahästen tro?
Har inte kommit vidare, få se till våren!
 
klaskarlsson skrev:
Just för att förankra tror jag nog det funkar - däremot är frågan hur det blir med tjälrörelser om det är såpass ytligt ?

/K
Även om det nu ligger markisolering också (XPS 300)?
 
dalahästen skrev:
Även om det nu ligger markisolering också (XPS 300)?
Man brukar säga att man kan halvera frostfritt djup om man har markisolering över -så är det säg 160 cm (vilket gäller iaf i södra dalarna för morän) så kan man lägga det på 80 cm djup i så fall

Men typ 20 cm låter väl grunt - sen i praktiken har det ju mkt med hur packad marken är, typ osv så det kanske skulle funka iallfall. Och i ditt fall om det bara är ett skärmtak så gör det kanske inte så mkt om det rör sig några cm - det är värre om ett hus gör det då dörrar och fönster kan bli tröga etc

Men jag har byggt altaner som jag bara kunnat gräva ned 20-30 cm, och det har funkat utan synliga sättningar, sen kanske det hade gått att mäta sättningar, men det är mer av akademisk betydelse...

/K
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.