I vår/sommar ska det byggas uteplats. Jag har börjat skissa lite och skulle vilja ha lite återmatning från nån som har erfarenhet av liknande bygge innan jag ritar färdigt.

Nästa år tänkte jag bygga uterum på trädäcket. Sadeltak från Santex eller Willab garden troligen.

Dimensioner:
-Ca 7x4,5m trädäck
-Två bärlinorna på plintar a' 195x45 + 195x45 skruvad i fasadvägg
-Golvreglar, 145x45
-12st plintar
-Kommer troligen lägga 28x120 trall på denna stomme sen.

Frågor:
-Har jag valt vettiga dimensioner eller har jag överdimensionerat (avskyr svajj)?
-12 plintar lagom till bärlinorna på ca 7m/st?
-Trappsteget som går runt hela altanen är jag osäker på hur jag ska fästa. Antingen sätta plintar under på nåt sätt eller lägga ut marksten, syllpapp och sedan reglarna direkt på. Ideér?

Återmatning mottages tacksamt!
Mvh
Jonas
 
  • altan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • altan2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Nu har jag inte tittat på 'spännviddstabellen' men det ser rätt bra ut MEN om du ska ha tak också så kommer det ju väga lite extra..
Men hur hade du tänkt stegen? Ett steg bör ju vara 25cm djupt. Ska du sätta en massa små korta bitar för att få till det?
På bilden ser det ut att du hade tänkt att lägga planken längs reglarna
 
Tack för input TheStills!

Om jag ska gå på den konstruktion jag har ritat ska jag sätta en massa korta bitar som du sade. Vill inte rita klart innan jag vet vilken konstruktion jag ska gå på. Tycker du jag ska sätta plintar under de korta bitarna? eller ska jag lägga marksten under och ställa ramen på?

Tror du jag behöver förstärka ytterligare med tak?
 
Plintar skall placeras så att de hamnar under stolpar för tänkt takkonstruktion. Det ser stabilt och fint ut, men rekomenderar köra allt regelvirke i 45x195, då kan man minimera spill och slipper tänka så mycket.
 
Att placera plintar eller åtminstone golvregel nära bärlina under stolparna som du säger är nog ingen dum idé.

Jag hade också de funderingarna att välja samma dimension på allt regelvirke (195mm), dock gör det att bärlinan hamnar 45 mm lägre och då ligger bärlinan ganska nära backen.

Dessutom kostar 195x45 ca 18kr/m mer än 145x45 om man t.ex tittar på byggmax. Med tanke på att det åtminstone är 80m 145x45 i nuvarande ritning så blir det en del pengar.
 
Redigerat:
Byggnormen säger att man ska inte satta fast något i en byggnad som måste ta upp en belastning därimot kan man använda typ huset för stabilitetens skull.Sen såg jag att du inte hade ritat in dubbla golvreglar på gavlarna, det behöver du ha att skruva fast en typ fodertrall för att om du ska slippa se alla ändträn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.