Hej,

Vi är nästan klara med vår altan men den springande frågan är altanstaketet. Vi har tänkt oss en lite gammaldags touch med stående spjälor i vitt, gärna med några rejäla stolpar med "hatt" eller kula. Dock finns det många mer moderna alternativ som lockar.

Det kanske låter som att vi är 80 år gamla biggrin.gif men vi är faktiskt ganska unga, dock har vi fattat ett gemensamt tycke för staket så som de byggdes förr. Vi behöver inspiration för att komma till ett beslut. Någon som har några bra inspirationssidor?

Tar gärna emot tips och idéer, även kring själva byggandet.

Lägg gärna upp bilder på era altanstaket!​
 
P
Hej, vi är i samma läge som ni. Altanen är klar och nu är det bara ett staket som saknas. Finns mycket bilder om man googlar på altanstaket. Hittade en sida sim säljer färdiga staket och stolpar som kanske är i er stil.
altanprodukter.se
 
kanman skrev:
Hej,

Vi är nästan klara med vår altan men den springande frågan är altanstaketet. Vi har tänkt oss en lite gammaldags touch med stående spjälor i vitt, gärna med några rejäla stolpar med "hatt" eller kula. Dock finns det många mer moderna alternativ som lockar.

Det kanske låter som att vi är 80 år gamla [bild] men vi är faktiskt ganska unga, dock har vi fattat ett gemensamt tycke för staket så som de byggdes förr. Vi behöver inspiration för att komma till ett beslut. Någon som har några bra inspirationssidor?

Tar gärna emot tips och idéer, även kring själva byggandet.

Lägg gärna upp bilder på era altanstaket!​
Kika på mitt: mitt projekt!!!
Gillar med äldre stuket
mvh
estwing
 
Mycket snyggt Estwing! Tror du att din konstruktion håller för staketsektioner som är 2,5m långa? Måste väl bli ganska tungt med 2'3' reglar som spjälor?
 
kanman skrev:
Mycket snyggt Estwing! Tror du att din konstruktion håller för staketsektioner som är 2,5m långa? Måste väl bli ganska tungt med 2'3' reglar som spjälor?
tack så mycket!!!
mina sektioner ligger på ca:
147 cm.
2,5 m e väldigt långt.
varför har du tagit ett så långt mått???

mvh
estwing
 
Jag har behållt längden på stolparna från själva altanstommen (jag o jag, har haft hantverkare som hjälpt till att bygga stommen) och längs långsidorna så har jag 2,5m mellan plintarna/stolparna. Tror du att det blir för långt för din staketkonstruktion? Kanske sjunker ihop på mitten?
 
Japp. för långt tyvärr....
Du kan väl sätta nya stolpar????
Mvh
estwing
 
Ja, jag skulle kunna sätta upp en stolpe mellan varje 2,5m sektion (eller faktum är att måttet ligger någonstans runt 2,3-2,4m efter kontrollmätning. Skulle betyda att varje sektion blir dryga metern, inte jättesnyggt men troligen bättre än att ha kvar nuvarande mått. Vill inte ge mig på att såga av alla stolpar och börja från början, känns som ett för stort projekt...

Tack för hjälpen Estwing!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.