Hej!
Förslag på bäst möjliga spackel att laga denna spricka. Svårt eftersom det "rör på sig" beroende på årstid?
Finns det något som går att färganpassa?
 
  • Spricka i tegelstenmarksten med fråga om spackel som passar för reparation och färganpassning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör den på sig? Vad finns det för lager under kaklet/klinkersen?
 
Jag uppfattar att sprickan är har blivit bredare sedan i somras. Förmodar att det är kakelcement.
 
Finns ingen möjlighet för lagning som ska hålla. Riv bort och lägg ny klinker. Se över tätskiktet om ni har ett rum/garage under samtidigt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tycker det är för litet för att lägga om. Inget rum/garage under. Tar gärna emot förslag på något i spackelväg.
 
  • Gilla
racejimmy
  • Laddar…
MollySund MollySund skrev:
Tycker det är för litet för att lägga om. Inget rum/garage under. Tar gärna emot förslag på något i spackelväg.
Ledsen, men det går inte att spackla, det där är som ett sprucket glas tyvärr.
 
Det enda jag kan tänka mig som skulle kunna fungera är tec7. Finns i bygghandeln och jag tror den finns i brunt.
 
Tack för rådet! Av bruksanvisningen att döma verkar Tec 7 absolut värt att pröva.
 
Efter som stenarna spricker rakt igenom så är det väl hela kakan som böjer sig och om inte materialet du ”lagar” med är extremt plastiskt så lär det bara lossna från kanterna eller se kladdigt ut. Är tveksam till att någon form av lagning kan få det snyggare. Finns det något träd nära så det kan vara en rot som växer där under? Något får ju del av marken att höjas/sänkas.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Lägg på en altanmatta kanske så får sprickan vara som den är?
 
Eftersom det ser ut som att sprickan börjar vid staketinfästningen (även på andra sidan som inte syns på bilden) så skulle jag tro att det är skillnader i expansion i metallen och i murverket som orsakat sprickbildningen. I och för sig så påstås att Tec 7 skall vara plastiskt. Träd är uteslutet. Lite märkligt att sprickan sträcker sig allt längre med åren. Man skulle vilja tro att spänningarna borde ha lösts ut?
 
Att sprickan växer kan vara frostsprängning.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.