Efter att ha målat vårt altan- och verandaräcke med cirka 200 spjälor, slogs jag av en tanke; varför finns det inte spjälor i plast??? Tänk vad skönt att slippa hålla på att skrapa, grunda och måla med några års intervall! Skötseln/underhållet på plastspjälor skulle ju vara betydligt mindre tidskrävande.
Spjälorna vi har en inte helt ovanligt modell, figursågad med fräst kant http://www.lundbergs.com/tradgard___197.aspx?prodId=286&startId=0.
Är det någon som vet om det rent av finns spjälor i plast? För vad är det egentligen för vits med att ha dom i trä? Ingen som jag kan komma på i alla fall!
 
Fördelen med trä är att du kan underhålla dom, fastän det är ett jäkla jobb. :D
Plast har den nackdelen att den p.g.a. sol och väder blir skör. Se t.ex. på plastmöblerna! Mig veterligen finns det inga spjälor i plast.
 
Plast är ett väldigt tråkigt material. I längden brukar Uv ljuset även ta ut sin rätt på plast samt att det ändå kommer att behöva rengöras.
 
Det är just av denna anledning jag sa till mig själv, aldrig mer ett målat räcke. Numer har jag galvat med teak överliggare, funkar bra.
 
raveper: Tråkigt och tråkigt, jag tycker nog trä är bra mycket tråkigare ur underhållsaspekten;). Rengöringen av plasten är nog ganska enkel; högtryckstvätt och när det har blivit lortigt tar man till Klorin.
Plastspjälor låter som en bra affärsidé tycker jag!
 
Har svårt att tro att det inte kommer att se "plastigt" ut, nej tacka vet jag trä spjälor de är det lite liv i.
Är det bara undrehållet du är ute för att slippa så får man nog använda galvat, rostfritt eller aluminium, men då blir de svårt med den modellen du har.
 
Plastspjälor känns väldigt mycket 80-tal. Jag skulle definitivt inte vara potentiell kund iallafall. Uv-ljuset är väldigt aggressivt mot plast och förstör tämligen snabbt. Prova att köra högtryckstvätten på en plastmöbel som stått ute i solen några år. Av egen erfarenhet så kan jag säga att det blir bara mjöl av möbeln :)
 
Ni som tycker det är roligt att måla staket gör det :)
Det finns ett företag som pysslar med PVC staket.
Lyssna med dom.
www.ellma.se
 
Jag var på husvisning runt år 2000 och ägaren var en gammal pensionerad plåtslagare. Han hade dille på att göra allt i plåt. Han hade gjort ett helt staket med hundratals "spjälor" som han bockat till. Riktigt snyggt hantverk, men ojojoj vilket jobb. Sedan hade han gjort kanterna till rabatterna i plåt... mm mm. Jag har aldrig förr eller senare sett något liknande.
 
perkkan skrev:
www.ellma.se
Finns det någon här, som har någon av deras produkter och vill dela med sig av hur de funkar? :rolleyes:
 
Perkkan: Now we are talking!!!:) Ska kolla länken.

Det är inte så att jag är en bakåtsträvare på något sätt, snarare tvärtom. Det kan inte vara riktigt slugt att man ska lägga ner ungefär tiden det tar för att måla två hela väggar på huset på att måla spjälorna till ett staket.
 
Jag hjälpte min bror att sätta upp ett staket förra året
Det är jätte enkelt att montera:
Ner med en stolpe i marken, sen under + överliggare, sen en stolpe, i med 15 st spjälor!, en sektion är monterad på 10 minuter.

Det som tar längst tid är att göra hålen i marken och fixera stolparna, vi grävde bara ner stolparna ca 50 cm
Han har bara tvättat staketet med högtryckstvätt i år
Vi har inte sett någon tendens till blekning, sen är det som med allt annat, lägger man lite extra krut på underhåll så har man nog igen det.:)
 
Ett exempel är balkonglådor. Inte brukar de se så fräsch ut efter ett par år och då är de ändå gjorda för att sitta ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.