Halloj!

Jag har för avsikt att ta på mig mitt största byggprojekt nånsin... Har nyligen flyttat till hus och inte arbetat med snickerier något vidare innan så jag försöker säkra upp för mig själv med en gedigen ritning i förväg.

Grunden har jag inte gjort något åt än då jag inte bestämt mig för om jag skall ställa altanen på trädgårdsplattor eller gräva för betongplintar. Det största problemet är att det behövs en grävmaskin för att kunna sätta betongplintar. Det är moränmark och fullständigt omöjligt att gräva i själv utan att behöva arbeta med spett i dagar.

Ytterst skall det monteras frisbrädor. Längsmed altanen fästs 3st avdelare (de tvärgående brädorna). Stommen utgörs av 45x170 bärlinor och skruvreglar med 28x145 trall. Själva ramen (yttre bärlinorna) kommer att stå på 95x95 stolpar med ca 1500cc. Staketläkt 28x45 skall monteras på dessa stolpar och undertill skall det sitta kjol (har tagit höjd för frisbrädan med 28mm+5mm ytterst) med samma mått som trallen (28x145). På kortsidan skall jag försöka bygga en infälld trappa men denna har jag inte lyckats konstruera på ett vettigt sätt i Sketchup...

Har jag glömt något?
 
  • 3D ritning av konstruktion, SketchUp, måttangivelser, trädäcksdesign, arkitektonisk plan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss i 3D-modelleringsprogram, SketchUp, terrassdesign, måttangivelser, figur för skala.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en trädäck eller altan med måttangivelser, skapad i SketchUp-programvara.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Richard_F
  • Laddar…
En grej: kör 34-trall. (28 blir smäck)
 
M Mulvaden skrev:
En grej: kör 34-trall. (28 blir smäck)
Tack, nu är dock 28x145-trall redan beställd då det var stora rabatter fram till sista april...
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
R roniish skrev:
Tack, nu är dock 28x145-trall redan beställd då det var stora rabatter fram till sista april...
Det kommer bli bra ändå, när du kör cc 60. Lycka till, kör hårt!
 
M Mulvaden skrev:
En grej: kör 34-trall. (28 blir smäck)
Hur har du konstruerat för att uppleva 28mm trall, som smäck?
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
A AG A skrev:
Hur har du konstruerat för att uppleva 28mm trall, som smäck?
Men kan känna skillnad även vid cc60. Kanske inte smäck, men inte stumt Jag kör aldrig nåt annat än 34, det är stor skillnad. Men det funkar som du kör, men blir inte lika bra bara.
 
M Mulvaden skrev:
Men kan känna skillnad även vid cc60. Kanske inte smäck, men inte stumt Jag kör aldrig nåt annat än 34, det är stor skillnad. Men det funkar som du kör, men blir inte lika bra bara.
Har byggt 40-50 verandor. Nästan uteslutande med 28mm. Jag upplever faktiskt ingen som helst skillnad med cc60.
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
Fulkemisten
R roniish skrev:
Det är moränmark och fullständigt omöjligt att gräva i själv utan att behöva arbeta med spett i dagar.
Låter helt sjukt. Det går utmärkt att gräva i morän som frisk vuxen. Kan du häva köpet? 34×120 blir du nog mer nöjd med om du kör så glest som cc60.
 
S
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Låter helt sjukt. Det går utmärkt att gräva i morän som frisk vuxen. Kan du häva köpet? 34×120 blir du nog mer nöjd med om du kör så glest som cc60.
Hur lång är trallen som du har beställt? Indelningen av trallens fält görs helst så det blir lagom mycket spill av brädorna.

Jag gillar när det är symmetri. Lägg tvärgående brädorna så att de möter stolparna istället för precis bredvid och skarva frisbrädorna eller kjolen (eller vad det är som du måttsatt 4800) vi stolparna lika som du skarvar staketribborna.

Hörnet som går runt husknuten tycker jag att du reglar likadant som resten så att trallen ligger lika som resten. Sen gör du avdelaren som en förlängning av frisbrädan närmast husfasaden.
 
S sinuslinus skrev:
Hur lång är trallen som du har beställt? Indelningen av trallens fält görs helst så det blir lagom mycket spill av brädorna.

Jag gillar när det är symmetri. Lägg tvärgående brädorna så att de möter stolparna istället för precis bredvid och skarva frisbrädorna eller kjolen (eller vad det är som du måttsatt 4800) vi stolparna lika som du skarvar staketribborna.

Hörnet som går runt husknuten tycker jag att du reglar likadant som resten så att trallen ligger lika som resten. Sen gör du avdelaren som en förlängning av frisbrädan närmast husfasaden.
Trallen är beställd i fasta längder om 4200mm respektive 4800mm för sista längan. Jag håller helt med om symmetrin men tycker det är jäkligt svårt att få till utan en massa onödigt spill. Att skarva frisen vid avdelarna går ju att lösa men att skarva avdelarna vid en stolpe blir svårare med tanke på 4200mm-trallen. Ritningen kom nämligen efter beställningen då jag insåg att jag nog behöver en gedigen digital ritning mer än en dassig papperskiss så jag satte mig ner och köttade genom Sketchup tutorials... Så nu kommer jag säkert störa mig på symmetrin framgent
 
S
R roniish skrev:
Trallen är beställd i fasta längder om 4200mm respektive 4800mm för sista längan. Jag håller helt med om symmetrin men tycker det är jäkligt svårt att få till utan en massa onödigt spill. Att skarva frisen vid avdelarna går ju att lösa men att skarva avdelarna vid en stolpe blir svårare med tanke på 4200mm-trallen. Ritningen kom nämligen efter beställningen då jag insåg att jag nog behöver en gedigen digital ritning mer än en dassig papperskiss så jag satte mig ner och köttade genom Sketchup tutorials... Så nu kommer jag säkert störa mig på symmetrin framgent
Vad har du ritat för mått på sektionerna? Tänk på att du behöver rensåga typ en decimeter i varje ände.
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.