Hej hej!

I sommar ska vi bygga en altan maken och jag och ska börja skissa lite på ritningen. Det jag funderar mest över är hurdant räcke vi ska ha runtom vår altan. för räcke måste vi ha eftersom altanen kommer va någon meter över marken.
Har tittat runt mycket här och på internet och sett en massa snygga räcken men kan inte bestämma mig för vilken stil och utformning jag vill ha... och vad passar till ett reviterat hus årgång 46??

Önskar tips och råd, och gärna bilder på hur ni som har reviterade hus har gjort!! Huset i övrigt är i ganska modern stil men är inte nödvändigt att räcket måste följa det, men vill inte ha för plåttrigt räcke ändå. Så, HJÄLP!!

tack...
 
Byggt -46 och putsad fasad låter ju hur funkis som helst!

Ett enkelt metallräcke?

// Snäckan
 
Ja det är inte alls dumt med metallräcke, men... räcket ska även fungera som lite insynskydd då vi på ena sidan av huset har en gångväg där många går, så där vill vi ha lite högre räcke.
Har tittat på Guttes räcke som han har visat här på forumet, och som jag lånar och bifogar här... Har även sett väldigt snyggt räcke på Jabo (men kan inte hitta just det räcket nu).
Något som Guttes fast vitmålat och lite högre på ena kortsidan är jag inne på just nu, vad tror ni om det?
 
  • 3altan_frdig_liten_002.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kan du inte lägga in en bild på ditt hus?

// Snäckan
 
A
fick hem plaza interiör i lådan i går. Första "hemma hos" repotaget där (s 38), hade ett snyggt räcke. påminner om det du hade lagt in bild på.
Lycka till!
 
Jo, här kommer en bild på vårt hus :) Altanen är tänkt att gå lite runt gaveln, dörren ut kommer vara där första fönstret på kortsidan (till vänster) är, och det är på den sidan vi vill ha lite högre räcke...
 
  • P3220051.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anna_Robban - måste kolla in den nya plaza!
 
A
Nu när jag har sett huset så kanske nått i järn vore nått? Enkelt, stilrent. Vad har ni gör trappräcke vid entrén? Känns ju lite som man kanske skulle kolla tidstypiska räcken från när huset byggdes. Gillar förövrig den eran också! Synd bara att många hus, oavsett tidsålder har "förstörts" med olika tillkommande moderniteter. 1800 tals hus med rött tegel och jätte rutor a`la 50 tal. Ser man ganska mkt här ute på landet runt om där jag bor. Eller mexitegalvilla med veranda full av snickarglädja e också snyggt!!?? Fanns en tråd här förut, med en länk om "arkitektur genom tiderna" ska försöka leta rätt på den igen. Förövrigt mkt intressant sida.
 
A
Byggnadsvård - Stockholms läns museum

Arkitekturmuseet Databas
 
Hmm, ja något i järn vore nog väldigt fint, men skulle nog inte passa till huset eller oss känner jag, entrén kan jag lägga in bild på senare idag. Är fortfarande inne på att göra något liknande gutte eftersom insyns och vindskyddsdelen är viktig. har dock modifierat idén lite och tänkt ha små "gluggar" med glas i den höga delen av räcket. funderar även på att göra ett staket på framsidan som är i samma stil som räcket...
 
wahlström skrev:
Huset i övrigt är i ganska modern stil men är inte nödvändigt att räcket måste följa det, men vill inte ha för plåttrigt räcke ändå. QUOTE]

Jag har funderat en hel del på ert räcke och hållt utkik på liknande hus... inte helt lätt faktiskt.
Jag skulle dock inte vilja hålla medom att huset är "modernt", som du skriver. Det är möjligt att du menar insidan och inredning mm. Men utvändigt är det fortfarande ett tidstypiskt (40-tal) hus, där orginal är bevarat.

Min mening är att man skall värna om orginalstilen. Jag tycker räcket skall gå i stil med huset, just för att undvika att det blir "plåttrigt".

Jag ser framför mig ett metallräcke i svart eller grönt (ser ut som fönsterbågar går i grönt). Det borde ju kunna gå att göra räcket både högrre och tätare där ni vill ha insynsskydd. Eller varför inte spalje i "räckesmaterial" och låta en klättervägg gränsa av.

Har ingen bild att visa, men skall fortsätta hålla utkik.

// Snäckan

ps. tror träräcke blir jätte fel till huset.... :-0
 
A
Tack Snäckan! Kunde inte ha sagt det bättre själv. Verkar som att vi e inne på samma spår. Fast i slutändan är det ju ingen av oss som ska bo där så... :)
 
snackan68 - jo det var insidan av huset jag syftade på i modern stil, utsidan är original à la 46...

Jag kan inte direkt se framför mig ett snyggt räcke i metall som ändå uppfyller våra önskningar om ett insyns- och vindskyddad räcke, så behöver nog se en bild av hur du tänker...

tidstypiskt vore ju helt klart det som passar bäst tillsammans med huset, men jag har också haft väldigt svårt att hitta bilder eller kort över hur det såg ut då, fanns det ens altaner på den tiden undrar jag ibland...

(i framtiden ska vi måla om huset, vitt, men grund och fönster kommer bli gråa, och med målat foder i grått runt fönstrena.)

skickar med en bild på entrén...
 
  • entré.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wahlström skrev:
tidstypiskt vore ju helt klart det som passar bäst tillsammans med huset, men jag har också haft väldigt svårt att hitta bilder eller kort över hur det såg ut då, fanns det ens altaner på den tiden undrar jag ibland...

QUOTE]

Altaner i trä fanns inte då..... däremot var uteplatserna stenbelagda och räcken var i smide eller murat.

Har en jättebra bok som jag blev tipsad om här på forumet! 1/3 av boken handlar om funkis - något för er!

Villaträdgårdens historia : ett 150-årigt per - Bokus bokhandel



Försöker bifoga scannade bilder....

Kanske kan bidra till lite idéer?

// Snäckan
 
Var klickar man för att bifoga bilder!!!!????

:-0

// Snäckan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.