Hej,

Jag är i färd med att bygga ett altanräcke/staket runt tomten.
Jag är något osäker på vilka dimensioner jag ska använda mig utav till stolparna. Planen är att använda mig utav 70x70 stolpar och sedan fästa ribbor horisontellt i två rader så det inte blir någon insyn, om ni förstår. Jag skulle vilja fästa stolparna med stolpskor direkt ner i trallen.

Reglarna till altanen jag har använt mig utav är 75x45 (altanen ligger i stort sett i markhöjd på betongplattor, kunde inte ha grövre bärlinor pga höjdproblem till ytterdörr) och jag blir osäker på om jag kan dra fast stolpar i dessa linor med genomgående bult och få det stabilt. Därav tanken med stolpskor direkt ner i trallen.

höjden på staketet kommer vara 90cm och ca 140cm på ett ställe för att få till ett insynsskydd mot grannar. Det högre partiet kommer vara ca 3-4 meter långt, sedan blir det 90cm högt igen.

Tacksam för hjälp!

Mvh Bruno
 
Det ger ju ingen stabilitet i sidled. Du måste ha någon form av diagonalstag.
 
Så risken är att staketet kommer vika sig inåt eller utåt med andra ord? Altanen har två 45gradiga vinklar där det höga partiet ska byggas, kommer detta hjälpa med stabiliteten i sidled.
 
Just det, där det höga partiet tar slut, slutar även altanen. Där kommer jag gjuta ner plintar i marken för resten av staketets längd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.