Hej

Vi har en alten som ligger närmare 2 meter över gräsmattan, denna ska nu få tak och ett nytt räcke. Vi skulle behöva få lite uppslag på räcke eller var man kan hitta inspiration. Vårt hus är från 30-talet med träpanel. Vi kommer att bygga ett fast tak med plåt ovanför altanen men hur ska räcket se ut?

Har ni bilder på era räcken eller finns det böcker...

Alla uppslag mottages tacksamt
//Anders
 
Totte_S
Hur ser huset ut? Stil, område, övriga byggnader?
Ett generellt tips är att kolla på om ni har andra räcken eller staket inne eller ute och ta upp dessa linjer i det nya räcken. Känns väldigt genomtänkt och bra när man har en enhetlig linje på olika ställen inom tomten.
Gå runt i kvarteret och kolla in liknande/andra hus och se hur deras staket och räcken ser ut.

Förstukvistar och verandor av Hans Mårtensson, Svensk byggtjänst, är en klassiker där du säkert kan få tips. Finns på många bibliotek, eller kan köpas i bokahndel etc.
 
pandy skrev:
Vi kommer att bygga ett fast tak med plåt ovanför altanen men hur ska räcket se ut?
Är själv väldigt förtjust i den gamla, hederliga "2+1 varianten", dvs. två smala ribbor och en bredare, monterade med samma avstånd emellan :)
Den varianten har jag valt både inne och ute och tycker den är strikt men samtidigt liite extra.
Ytterligare en snygg variant tycker jag är "kryssen", där är det dock extra viktigt att få rätt proportioner på krysspartierna, kanske pga. att man sett så många konstigt proportionerade kryssräcken på senaste åren så känns den lite "trött" för mig personligen, fast det är ju en smaksak förstås, med rätt proportioner är den egentligen "delad etta" tillsammans med "2+1" ;).
Har personligen svårt för krusiduller och svarvningar på räcken och stolpar.
Vill du kan jag maila en bild på vårt broräcke.

Mårtensson's bok är fö. en kul och billig "investering", brukar tex. finnas på Åhléns till extrapris ;), om man råkar bo i landsorten.

MVH//Christina.
 
Tycker det lät som en en fin kombination med 2 + 1, har ni någon bild så tittar jag gärna på den. Vi är lite åt samma håll, det ska vara enkelt och stilrent.

"Kryssen" känns inte riktigt passande på vårt hus men som du säger så rätt dimensionerad så kan det också vara fint.

//Anders
 
Vilka proportioner "ska" kryssen ha enligt er?

Vi funderar nämligen på kryss hoss oss, men har inte riktigt bestämt höjd på räcket ännu (och inte heller hur brett det ska vara mellan varje kryss).
 
Något som jag tycker är fint och lite klassiskt är "pinnräcke". Rundstav, 10-15mm, med c:a 10mm mellanrum. 1st 45x45 i ovankant och en 45x45 i underkant. Skitsnyggt men tyvärr dyrt om man inte får bra priser på rundstaven.
 
pandy skrev:
Tycker det lät som en en fin kombination med 2 + 1, har ni någon bild så tittar jag gärna på den. Vi är lite åt samma håll, det ska vara enkelt och stilrent.

"Kryssen" känns inte riktigt passande på vårt hus men som du säger så rätt dimensionerad så kan det också vara fint.

//Anders
Skicka din mailadress i ett PM till mig så mailar jag bilden på mitt räcke :)

MVH//Christina.


 
Är det ett wireräcke? Funderar själv på ett exakt likadant till vår altan.

Har dock svårt att föreställa mig hur det kommer se ut. Har försökt att googla men inte hittat en enda bild på några liknande skapelser.

Bortsett från att det är snyggt, stilrent och enkelt (och förmodligen också modernt ur ett minimalistiskt perspektiv) så står även väderbeständigheten på pluskontot. Vidare misstänker jag att det prismässigt inte blir så hemskt mycket dyrare än de traditionella alternativen. Förutsatt att wirediametern inte är för stor.

Var kan man köpa rostfri wire och beslag? Man bör förmodligen leta efter affärer som bär namn som inte innehåller "marin" om man vill hålla nere kostnaderna.....
 
På förra bygget lät vi de tryckimpregnerade pelarna fortsätta upp c:a en meter över altan. Sedan drog vi 2 vanliga järnrör genom "pelarna" och mattlackade rören svarta.

mvh
David
 
Kommer också ha altanen två meter upp och vill inte störa utsikten. Wire-räcke eller glas är alternativen men i alla fall härdat klas kostar ju både skjortan och den obefintliga slipsen. Någon som har bild/byggbeskrivning på ett wireräcke som håller för saltblästring :) Känner också för att inte ta genvägen över en riggverkstad - marin kostar flis...
 
Vi köpte ett altanräcke i rostfritt stål, med horizontellt liggande rör. Fanns även i galvat, som var en hel del billigare.
Fanns ju att köpa färdigt, typ som ett ikea paket ^^ Fast du kan fortfarande säga att du monterat det helt själv =)
 
  • 458.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krille vi gillade verkligen ditt räcke, snygg bild! Vilket fabrikat eller vart har du köpt det?
Du skriver och jämför med IKEA det låter toppen, skulle också vara intressant med en kostnadindikation.
 
"Krille vi gillade verkligen ditt räcke, snygg bild! Vilket fabrikat eller vart har du köpt det?
Du skriver och jämför med IKEA det låter toppen, skulle också vara intressant med en kostnadindikation"


www.timil.se där har du svaren på dina frågor. =P

Förresten någon som vet hur man citerar ett inlägg? Kan inte klura ut hur ^^
 
Krille, snyggt altanräcke! Vår altan till vårt timmerhus har också ett rejält avstånd ( 1, 7 m) till marken och vi funderar nu på en snygg lösning på att dölja "mellanrummet". Har du tips eller hur skall du göra/gjort?

Mvh Mörten
 
Jaadu, har har inte hänt så mkt sedan bilden togs. Har jobbat mer på insidan huset.
Funderar på att sätta upp vertikala "ribbor" i trä med ungefär samma c/c mått som rören på räcket.
Mvh Kristian
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.