Vårt husbygge är i full gång och innan vi ska flytta in ska även en altan runt huset byggas, det är n fyrkantig låda med liggande panel (ni ser min avatar) med endel fönster. Matsal och vardagsrum ligger på det övre planet. Nu försöker vi komma fram till vilekn typ av räcke vi vill ha på altanen och det vi kommit överrens om är snyggast är ett räcke i glas, men detta kostar några fruktansvärda pengar... Vi var först inne på liggande ribbor men eftersom vi har barn vill vi då ha en plexiglasskiva innanför för klättrisngsrisken, inget annat känns riktigt som det passar huset, eller finns det någon där ute med tips och idéer?

Fråga två blir om vi nu skulle välja glas... ristfria stoplar är snyggast tycker jag men måste skötas om de inte ska börja rosta (varför heter de rostfria egentligen??) alternativet är aluminium som är billigare men också kantigare och fulare, vad skulle ni välja? Eller skulle ni köra trästolpar på egen hand och bara köpa in fästen och glas? Vill helst inte göra för mycket själva med två små barn men plånboken är platt och tom.

Så tacksam för alla tips och råd!

http://www.rackesbutiken.se/
http://www.inoxa.se/
 
Själva stolphistorien är ju mycket estetik. Om plånboken är tunn så hade jag gått på stolpar och över/underliggare i trä, med polykarbonatskivor i lämplig konstrukion.

Håller själv på att sätta staket runt en altan vid sommarstugan, sätter stående 45x45 som fyllnad i själva "staketrektangeln"i dagsläget, dessa ska bytas ut mot polykarbonat i vissa partier där utsikten är mer prioriterad.

Har en liknande framtida huskonstruktion som din på bygglovsstadie, med balkong på vån 2, som ska ha glas/poly skivor. Provar på sommarstugan och ser hur det funkar, blir det bra kör vi det på husbygget med. Annars blir det till att betala för riktigt glas.
 
Funkar också att köra galvade rör som man fäster plexiglas i från insidan. Det viktiga är dock att kolla måtten på skivorna först och anpassa avstånd mellan stolparna efter det, så man inte behöver specialbeställa skivorna eller bearbeta dem för mycket. K-rauta har bra prisläge på både plexi och pvc-skivor i olika storlekar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.