Hej,

Har idagsläget kryss räcke på vårat altan. Skulle vilja få lite mera insynsskydd och därför byta ut kryssen mot ett med stående brädor. Stolparna är 95x95 och jag hade tänkt mig använda 95x22 mm stående brädor och liggande 95x22 på båda sidorna både upptill och nedtill (se skiss).
Problemet är att det inte är exakt samma avstånd mellan stolparna. Hur gär man bäst? Reglerar man mellanrummet mellan brädorna (Hade tänk mig ca 2 cm mellanrum) eller kapar man någon planka?



Hur fäster jag dessa i stolparna? Går det bra att sned skruva de vågräta 22 mm brädorna?

/johnny
 
  • altan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • avstånd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen överliggare alltså utan mer staketaktigt???

jag hade tagit 45x70 horisontellt och skråskruvat (alt vinkeljärn) dessa i stolparna kant i kant med ytterkanten.
Sedan har du en komplett reglad yta att sätta upp dina staketbrädor och du behöver inte justera för varje stolpe.
 
Jo det är en överliggare på 120x34. Så skulle man i och för sig kunna göra behöver kanske byta/justera överliggare då brädorna kommer sticka ut annars?

Tyckte annars det var väldigt snyggt med de vågräta brädorna i upp/nedkant. (Såg en annan i området som gjort så).

Om jag skulle vilja köra som jag tänkt hurg skulle man göra då? är det mellanrummet man trixar med (Om det bara är någon mm skillnad mellan 2 sektioner synns väl inte?) eller ser det kontigt ut om man tex kapar en bräda någon cm längst ut på varjesida i sektionen?
 
klyva blir inte så snyggt. Du kan åxå fundrea på att lägga allt horisontellt. Kommer jag själv göra så snart jag fått fatt i virket jag vill ha (34x45).
 
Att variera mellanrummet mer än ett par millimeter kommer bli knasigt pga att man då kommer se mer igenom vissa fack än andra. - detta kommer vara speciellt märkbart när man tittar i vinkel mot staketet (med 20mm mellanrum ser du inte igenom staketet från betraktningsvinklar straxt under 45grader). Jag hade ett liknande problem utanför ytterdörren. Jag valde då att göra spjälorna symetriska från mitten i facket. Att bitarna närmast stolpen har lite olika bredd är det garanterat ingen som ser, knappt jag själv längre. Jag har dock både smala och breda spjälor så det är lite mer liv i staket vilket kanske döljer detta en aning.
 
Ok här var det motsatta bud :)

Men om jag färstått dig rätt så att kapa den yttersta brädan på varje sida i varje sektion någon cm är ett bättre alternativ än att reglera mellanrummet?

Jag har räknat lite och med ett mellarum på 20 mm skulle brädorna skulle i så fall behöva kapas

1,75 cm
1,25 cm
0,25 cm
0,25 cm
1,25 cm
1,25 cm

på varje sida. Du skriver "bitarna" menar du att du kapade mer än bara den yttersta?
 
Jag har bara anpassad bredden på de yttersta brädorna.

Här kan man se hur det ser ut. Om man stör sig på det eller inte är nog upp till betraktaren att avgöra:

PICT3297.jpg



Jag tycker ju att den bästa lösningen är att inte ställa till det för sig på detta sätt från början, dvs att anpassa stolparnas avstånd till staketet man bygger. I detta fall hade jag dock inte den valmöjligheten av olika skäl. Detta är också skälet till varför man ska ge fasen i att dra upp stolparna ända från plintarna - stolparna hamnar då alltid på fel ställe....

Om din lista anger hur mycket du ska breddkapa respekive ytterbräda så tycker jag tveklöst du ska köra på, skullnaden är så liten att du inte kommer se den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.