Hejsan!

Nu när vi bott in oss ett tag i huset, och vi har börjat få förklaringar till en del av fuktproblemen i huset. När vi köpte huset så visste vi om att källaren hade mögel någonstans.. och vi har lyckats lokalisera det (främst) i ett sovrum i källaren.

Jag började fundera på hur det kom sig att det var så drabbat just där . Det ser inte ut att vara några problem på väggarna (men de är antagligen utreglade för att målas/tapetseras så de ligger inte mot väggen på samma sätt).. men golvet däremot *yuck*.. har mögliga spånskivor under mattan som nu ska ut..

Nu har jag en teori om vad som har "gjort det hela" just där och tänkte fråga om någon annan hade lite tankar och teorier.. eller allmänna tips!

Jag har kontrollerat runt huset och inte sett några uppenbara "skador" eller fuktfläckar..MEN.. vi har en uteplats/altan längs hela baksidan av huset.. som är uppfylld av SAND - enda upp till kanten under trägolvet.. *hmm suck* antagligen fylldes det där redan från byggstarten så att säga.

Nu tror jag (min teori) att den där sanden har legat till sig så länge att den blivit en grogrund för allt möjligt skit (växer både gräs .. och nu till min fasa svamp!?!?!?) .. och gör att vattnet som kommer dit när det regnar inte längre rinner bort.. utan ligger lite för länge kvar och belastar sovrummet i källaren - som ligger "vägg i vägg" - med just all sin fukt... låter det troligt?...

Så nu är tanken att hela uteplatsen ska bort till sommaren och all sand ska grävas ur och fraktas bort. För att sedan återbygga en uteplats längs hela ytterväggen (den här gången med tak!).. med lite mer luft under sig.. vi vill på så sätt slippa att dränera runt huset.. tror ni det kan vara möjligt? Det får ändå chansen att torka upp oredentligt.. Vi ska dränera invändigt i vår iaf.. så vi vill hemskt gärna slippa den yttre..

MVH Sandra
 
  • uteplats_sand.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Invändig dränering är nog ganska ointressant så länge ni inte gör något åt utsidan och vice versa, allt enligt principen "hur man än vänder sig har man arslet bak..."

I klartext, om ni river ut all inredning i källaren och bara har de råa betongväggarna (och golven) så kommer ni troligen inte att ha något problem. Detta oavsett sanden på utsidan. Men om ni vill ha någon form av inredning ska ni absolut börja på utsidan med utvändig dränering och isolering.

Läs gärna allt du hittar på denna sida http://www.byggnadskontroll.nu/index.aspx?site=byggnadskontroll.nu&page=3247
 
Jag tror inte att sanden är skylldig till att golvet i källaren är fuktig. Sand brukar dränera och leder vatten rätt bra neråt. Hur än det är så blir sanden aldrig snustorrt och inte övrigt mark heller. Det är bara att gräva så ser du den vanliga fukten i marken som du kan inte dränera dej ifrån. Marken är alltid något fuktig ( nu pratar jag inte om extrema förhållanden som sumpmark och vattendränkta hållor;)) och en del av markfukten vandrar alltid långsamt uppåt i väggmur och golvbetong i källaren. Dräneringen gör att man slipper vatten stående mot husgrunden men den tar inte bort markfukten så att det blir snustorrt under källargolvet ... om den inte är fuktspärrad och det är ju oftast inte i äldre hus. Din källargolv ska kunna andas och det finns olika lösningar med Platonmattor eller vanlig klinkergolv som andas genom fogarna.
gaia
 
Hejsan Ylven!
Tack för svaret! Saken var att när vi skulle köpa huset så stod det i annonsen att vi skulle få dränera om utanför - MEN - när vi tog dit Anticimex och de gjorde fuktmätningar plus besiktning. Så noterade det ingen fukt i väggarna (förutom just i en dusch där väggmattan var trasig).. så han rekomenderade att vi INTE skulle dränera utvändigt .. eftersom vi inte hade några problem.. och att området vi bor i består av sand (tomten) så det var tydligen bra dränering på tomten i sig själv.

Däremot har vi mögeldoft vid den bärande väggen (mitt i/under huset).. alltså inte kring någon ytterkant... och besiktningsmannen försökte se ner i grunden där vi hade rör som gick ner.. och där fanns det tydligen oroväckande mycket spån.. (så i grund o botten var sannolikheten hög att de isolerat med sågspån under källargolvet av någon anledning.. mot vår betongplatta).. vilket tydligen /antagligen dragit åt sig fukt och sedan möglat... därför rekomenderades det att vi rev upp alla golv och la platonmatta på golvet.. och använde mekantisk "ventilation" för mögeldoften.. (flera stycken har rekomenderat det då mögeldoften tydligen sätter sig och även om man byter golv och gör ordning osv.. så kommer doften igenom det nya golvet efter några år)...

När det kommer till själva uteplatsen i sig.. så blir det ju swimingpool där när det regnar.. men det beror på två saker.. ett att hängrännorna är defekta (så det rinner ut extra mycket mitt på där..) och två.. så växer det så mycket gräs och sånt  i sanden.. mellan springorna på uteplatsen.. att vattnet ligger kvar väldigt länge...(samma när snön smälter osv..).. jag tycker allmänt att gräver man upp all sand där.. och fyller på med "singel" osv.. bygger upp ny altan med tak över hela.. så bör det torka upp.. eftersom det är bara på ett specefikt ställe...???

MVH Sandra

:)
 
Snigla skrev:
När det kommer till själva uteplatsen i sig.. så blir det ju swimingpool där när det regnar.. men det beror på två saker.. ett att hängrännorna är defekta (så det rinner ut extra mycket mitt på där..)
:)

Det första du ska göra är att reparera hängrännan, helst redan idag ;)
Det blir ju massor av vatten från taket som rinner på samma ställe som marken hinner inte svälja. Gräver ni under altanen så se till att marken lutar bort från huset litet grann.
gaia
 
gaia skrev:
Det första du ska göra är att reparera hängrännan, helst redan idag  ;)
Det blir ju massor av vatten från taket som rinner på samma ställe som marken hinner inte svälja. Gräver ni under altanen så se till att marken lutar  bort från huset litet grann.
gaia
Hej Gaia!

Givetvis ska det göras, framsidan är klar.. bara baksidan kvar.. men ska vi riva uteplatsen ändras förutsättningarna för hur rännorna ska sitta och vara (men alltså... det läcker inte ut SÅÅ mycket ur rännorna, de mesta rinner bort som det ska. Men vattnet som regnar stannar också kvar och samlas på hög)...men vi har iaf köpt alla hängrännesaker..  :)

Och vi ska gräva och fylla i så det faller från huset så att säga.. dessutom kommer det bli "fortsatt" tak ut över nya uteplatsen (dvs kanske 1.5 ut från huset..) vilket gör att vattnet inte heller kommer åt grunden på samma sätt som innan! Det var därför jag undrade lite om man kunde komma bort från det där med att dränera om utvändigt... vi ändrar ju ändå förutsättningarna för vattnet att komma dit... (rent allmänt verkar tomten vara väldigt väldränerande av sig själv.. och det lutar bort från huset..)

MVH Sandra
 
Jo, du kan komma bort från att dränera utvändigt, under förutsättning att du inte har någon inredning på insidan av källarväggen.

Har du läst på länken jag skickade? Där fanns väldigt mycket information om t.ex. isoleringe på in eller utsidan om betong och vad det innebär för fukthalterna.

Om man inte lyssnar på svaren så lär man sig inget...
 
Gräva runt kåken och dränera om enligt konstens alla regler först. Sen börja se vad som kan förbättras invändigt. Det går ju aldrig att börja med nåt större projekt på utsidan, exempelvis lägga plattor på infart, bygga ut huset eller liknande förrän man är säker på att dräneringen är fräsch.

Vet att det kanske inte är så lockande (har själv gjort det två gånger), men faktum är att det är bäst att börja i rätt ände.

Å andra sidan så beror det också på om man har tänkt göra nåt mer kostsamt, drygt arbete utomhus eller inte.
 
Snigla skrev:
Hej Gaia!

Givetvis ska det göras, framsidan är klar.. bara baksidan kvar.. men ska vi riva uteplatsen ändras förutsättningarna för hur rännorna ska sitta och vara (men alltså... det läcker inte ut SÅÅ mycket ur rännorna, de mesta rinner bort som det ska. Men vattnet som regnar stannar också kvar och samlas på hög)...men vi har iaf köpt alla hängrännesaker..  :)

Och vi ska gräva och fylla i så det faller från huset så att säga.. dessutom kommer det bli "fortsatt" tak ut över nya uteplatsen (dvs kanske 1.5 ut från huset..) vilket gör att vattnet inte heller kommer åt grunden på samma sätt som innan! Det var därför jag undrade lite om man kunde komma bort från det där med att dränera om utvändigt... vi ändrar ju ändå förutsättningarna för vattnet att komma dit... (rent allmänt verkar tomten vara väldigt väldränerande av sig själv.. och det lutar bort från huset..)

MVH Sandra
No ja, då är ni ju igång med dom rätta arbeten :). Felet =sågspån liggande under golv är ju lokaliserad och där blir det utgrävningar för att få ordning på det. Om ni börjar med invändig sanering av sovrummet och river väggen så kommer ni att se hur pass skadad den är och om det är faktiskt lägge att dränera utvändigt. Finns det bara skador vid golv så skulle jag inte dränera men om fuktskador är spridda på alla möjliga nivåer på ytterväggens yta så betyder det att väggen inte håller tätt och dränering/ tättning behövs. Då kan ni passa på och isolera källarväggen utvändigt under mark och få ett varmare sovrum ;).
Jag är ingen expert och bara kör på sund förnuft. Sök mer information hur man inreder ett rum i källare för att göra allt rätt från starten när ni nu ska lägga så mycket jobb på det. Hoppas att ni slipper dränera utvändigt men det kan ni först bedömma när ni ser om det finns skador och hur dom ser ut.
Lycka till med saneringen!
gaia
 
ylven skrev:
Jo, du kan komma bort från att dränera utvändigt, under förutsättning att du inte har någon inredning på insidan av källarväggen.

Har du läst på länken jag skickade? Där fanns väldigt mycket information om t.ex. isoleringe på in eller utsidan om betong och vad det innebär för fukthalterna.

Om man inte lyssnar på svaren så lär man sig inget...
Hejsan Ylven!

Det är klart man lyssnar på svaren, annars hade man inte frågat ju....

Jag kom ju hit för att få lite "mer" respons så att säga. Vi har fått utlåtande av både Anticimex och en ifrån Münthers/försäkringsbolaget (dubbel besiktning, plus separat fuktmätning).

Jag vet vad det innebär att dränera utvändigt, det är klart vi har kollat upp det redan (både praktiskt, materialmässig och kostnadsmässigt). Jag har läst om både platonmattaor, isodrän, nivellsystem och jag vet inte allt (samt pratat med försäljarna kring materialen). Det är rena rama djungeln därute på de området..

Den stora frågan var ju bara... är det nödvändigt. Finns inget fukt i väggarna, inga skador.. inga förhöjda värden (mer än vattenskadan i duschen..).. man blir villrådig helt enkelt. Vi har ju haft sk experter här och tittat och mätt.. de säger att det inte behövs dräneras utvändigt...

Man måste ju lyssna på dem också!

Det enda stället vi har problem på är ju vid den öppna delen av uteplatsen.. som är uppfylld med sand, där det växer ogräs/gräs .. precis "bakom/nedanför" den är ett sovrum som har plastmatta (hur dumt som helst i en källare jag vet) med mögliga blöta skivor under.. (det kan ha varit tack vare plastmattan det blev så koncentrerat där kanske... eftersom den är tät.. överallt annars har vi levande trägolv).

Vi tänkte mest att altanen kunde vara källan till varför det kom så mycket vatten upp just där i golvet.. det är inge fel på väggen (om det nu inte är fuktskadad under mark.. vid angränsningen till betongplattan - för den ser vi inte nu - förrän vi rivit upp golvet).

Jag ska genast kolla upp länken du skickade, har inte hunnit med det än! Tack för tipset!

MVH Sandra
 
pipewelder skrev:
Gräva runt kåken och dränera om enligt konstens alla regler först. Sen börja se vad som kan förbättras invändigt. Det går ju aldrig att börja med nåt större projekt på utsidan, exempelvis lägga plattor på infart, bygga ut huset eller liknande förrän man är säker på att dräneringen är fräsch.

Vet att det kanske inte är så lockande (har själv gjort det två gånger), men faktum är att det är bäst att börja i rätt ände.

Å andra sidan så beror det också på om man har tänkt göra nåt mer kostsamt, drygt arbete utomhus eller inte.

Hejsan Pipewelder!


Tack för svaret!

Tja, som sagt.. vi måste dränera om golvet i hela källaren (100 kvadrat), oavsett, och det skulle jag nog räkna det som väldigt kostsamt :-/ .. Det innebär ju återställande av badrum, tvättstuga och alla golv...och med tanke på att vi håller på att renoverar ett badrum uppe nu vet vi vad det kostar... :'(

Snacka om att hundratusen kronor inte räcker så långt som man skulle kunnat önska... *suck*

Därför vi inte vill ge oss in på ett arbetse som kan kosta ÄNNU mer.. om vi nu inte nödvändigtvis måste (det är ju självklart att måste man göra en sak, gör man det... men man måste ju kolla alla alternativ först).. man är tyvärr inte gjord av pengar .

Jag sökte mig hit för att se lite respons på tankarna.. och det har jag fått!
Andra tankar och förslag mottages gärna också.. :)

MVH Sandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.