Hej!

Har börjat planera för altan + uterum. Min tanke är att köpa ett uterum med färdigkapad stomme från SBV eller Willab garden. För att få plats med det under takfoten utan att slakta huset kommer altanen bli ganska låg, ca 20 cm över markhöjd. Se exempel i bilden:

http://www.willabgarden.se/upload/product/main/708384v_svensk_sommar_uterum-16297.jpg

Jag kommer bli tvungen att gräva ur lite för bärlinorna 45*170, köra 45*145 regel och 28*120 trall. Bärlinor på nergrävda plintar med justerbar balksko. Trall/fris/plint skall anpassas till det framtida uterummet.

Synpunkter på ovanstående?

Hur mycket marginal för bakkanten på utrerum - takfot behöver man? 10 mm?
 
Tänk på att gärna isolera golvet en del, det vinner du väldigt många grader på vår och höst.
 
Anna_H skrev:
Tänk på att gärna isolera golvet en del, det vinner du väldigt många grader på vår och höst.
Yes, hade tänkt köra cellplast + plast mellan reglarna i uterummet.
 
Med ovanstående plan kommer altangolvet hamna 20-30 cm under golvet inne. (för att uterummet ska få plats), det är det jag tvekar på.
 
Tänk på att det blir väldigt trångt under takfoten om du bara ska lämna 10cm mellan tak och takfot. Och du vill ju komma åt att skruva en plåt på väggen som går ut på taket.
Jag antar att du funderar på ett isolertak i plast?

Jag gjorde ett sådant uterum för en månad sedan. Då lade jag takbalkarna till uterummet på husets hammarband, behövde bara plocka bort 4 pannrader och ta bort masoniten. Sen ansluta med en ny plåt över altantaket och ny masonit och sedan lägga tillbaka/kapa de pannor som behövde justeras i överkanten.
Detta kändes enklare än att sätta de nya takbalken i väggen. Och ingreppet blir inte alls så stort som det låter.och golvet kommer ju upp i en normalhöjd.
 
  • Gilla
Xtruder
  • Laddar…
Ja det var ju egentligen det jag ville slippa. Hade ev tänkt göra klart trädäcket först, och då måste jag bestämma golvhöjd. Sen hade jag tänkt sätta uterummet supertight under takfoten, typ 1-2 cm, inte 10. (se bilden och länken ovan). Ev. plåt hade jag funderat på att sätta vid takfot - alltantak.

Ja, jag har tänkt mig 32mm isolerplast.

Funderar på om man kan fästa bärlinan till takbjälkarna i takfoten istället?
Då får man kapa takbjälkar, plast m.m.

Så här ser takfoten ut:

takfot.jpg takfot2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
 
Hej!

Jag har bestämt mig för att ett "steg ner" i uterummet inte är ett problem. Kommer handla om ca 20 cm, och sedan har jag 20-30cm till ner till marknivå.

Jag har kollat på ett uterum med exaktkapad stomme från SBV. De anger 2739mm i bakkant, vilket är inklusive plasttak, ändprofile och väggprofil.

Eftersom jag vill ha det monterat precis under takfoten (någon cm som marginal) kan det möjligen bli lite klurigt att komma åt och skruva takprofiler m.m.

Fråga: Någon som monterat ett uterum tight under takfot? (många hus har så)

Min ide är att riva ner bräderna runt takfoten för att komma åt att montera taket.
 
Jag monterade mitt väldigt tight, för att inte säga dikt mot takfoten.
Det gick ju såklart inte att skruva dit den medföljande plåtprofilen då men eftersom kanalplasten sticker in 10cm under takfoten så gjorde inte det nånting.
 
Men det kan ställa till problem om man har 4° lutning på taket och det bildar en snöficka, och tövattnet letar sig dit.
Vatten har en märklig egenskap att leta sig in dit man inte vill ha det. Så titta på dina förutsättningar innan du "skippar" pmåten. Har du mer lutning på taket så blir problemet mindre
 
Mattias_Eson skrev:
Men det kan ställa till problem om man har 4° lutning på taket och det bildar en snöficka, och tövattnet letar sig dit.
Vatten har en märklig egenskap att leta sig in dit man inte vill ha det. Så titta på dina förutsättningar innan du "skippar" pmåten. Har du mer lutning på taket så blir problemet mindre
Jag tror du missförstod. Jag har tänkt montera plåten mot väggen. Det kommer dock bli klurigt att komma åt så fort jag lägger på taket på uterummet. Hade tänkt lösa det genom att ta ner alla brädorna runt takfoten, då bör jag komma åt att montera plåten och takprofilerna.
 
  • Gilla
Mattias_Eson
  • Laddar…
Hej!

Blev klar i höstas. Gick fint att trycka in uterummet under takfoten, fick t.o.m. dit plåten och tätningen i bakkant även om det blev riktigt trångt.... Byggde med 1 cm marginal enligt ritning.

Lite bilder:

Grundkonstruktion av träreglar för uterum på grusunderlag vid ljusgrön enplansvilla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Uppförande av uterum under husets takfot med synlig plåt och tätning, byggmaterial och verktyg runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktion av ett uterum under existernade takfot vid kvällstid, med träreglar och blå presenning på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uterum med glasväggar inbyggt under husets takfot på en trätrall, med en närliggande mörkbrun trädgårdsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt uterum integrerat under takfoten av ett hus med röda tegelpannor och grönmålade väggar.
  • Gilla
maah och 2 till
  • Laddar…
D dast skrev:
Hej!

Blev klar i höstas. Gick fint att trycka in uterummet under takfoten, fick t.o.m. dit plåten och tätningen i bakkant även om det blev riktigt trångt.... Byggde med 1 cm marginal enligt ritning.

Lite bilder:

[bild]
Lite frågor:
Fäste du de främre stolparna med stolpplint eller "vilar" de endast på golvet?
Ligger golvet endast på grusbädd eller har du plintar under?
 
D danlin skrev:
Lite frågor:
Fäste du de främre stolparna med stolpplint eller "vilar" de endast på golvet?
Ligger golvet endast på grusbädd eller har du plintar under?
Hej!

Stolparna står på golvet, har byggt en fris som skenor/stolpar står på. Det är extra reglar under stolparna.

Hela stommen står på plintar, satte de extra tätt under uterummet. Bärlina 45*170, reglar 45*135.

Blev tvungen att gräva ut lite, därav att jag fyllde på med grus. Mätte nyligen upp med laser och golvet diffar 5mm mellan högsta/lägsta punkten, på en sträcka av 12 meter. Det är mer plant än golvet i huset :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.