Hej! Jag skulle vilja dubbelkolla med expertisen om jag har tänkt rätt. Ramen är helt dimensionerad av 45x145 och sitter ihop med balkskor. Några infästningar är i befintlig altan, längs med ytterkant/staket är det plintar 500mm. I dessa sitter 95x95 stolpar som sedan det yttre ramverket hänger i.
Jag har aldrig konstruerat en altan innan, så jag vet inte riktigt om jag är på rätt spår här.
Det som inte sitter fast i befintlig altan och inte är längs med ytterkant tänkte jag sätta marksten och terassfot från biltema eller liknande då det är i rätt nivå. Är jag rätt ute?

Med vänlig hälsning,
 
  • Digital 3D-rendering av en skelettkonstruktion för en altan med balkar, plintar och stolpar intill ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av trädäckskonstruktion med dimensioner, infästningar i befintlig altan, och stolpar på plintar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av altankonstruktion med dimensionerade träramar och balkskor, plintar och stolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av en obyggd altan med dimensionerade träramar och vertikala stolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Tjena! Jag skulle lägga ramen utanför stolparna! Kommer att se bättre ut tror jag. Överväg även en sk fris (en, två eller tre trallbräda som löper runt om hela altanen), vilket i sig innebär lite mer jobb, men blir betydligt finare.

Bärlinan i mitten kan du skippa och istället lägga spikreglarna direkt på plattor/stöd. Mellan spikreglarna sätter du sedan sk kortlingar med två spik eller skruv (ca 100mm långa) i varje vilket fördelar lasten och agerar "bärlina" i sig. Tror att det är billigare o går snabbare!
 
  • Gilla
Robotics
  • Laddar…
Tack för svaret! Då kortlar jag istället. Marken under är någon slags jord/lera. Jag har ett överflöd av marksten, är det något som skulle funka eller är dom för små? Behövs det på varje cc60 regel?
 
  • Fotburen betraktare ser ner på markstenar och gräskant intill en oanvänd träregel på en underlag av jord och sten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Normalt gräver man bort det översta jordlagret och grundar med någon typ av kross som underlag till plattorna. Ska du bygga över stenläggningen? Det är ett utmärkt underlag!

Tror inte att de är för små. Har du ett överflöd kan du inte få för många stödpunkter, så strössla på mest du orkar. Minns jag spännviddstabellen rätt kan du ha över 2m mellan bärlinor (dvs plattor/plint för dig) för 45x145, men strössla gärna tätare. Speciellt om plattorna är lite mindre

En till sak ang stolparna. Dessa jackar du lämpligen ut och ställer ena halvan på bärlinan och skruvar i den del som sticker ner. Vill du vara duktig sätter du en "kortling" som mothåll för delen som sticker ned
 
  • Gilla
Robotics
  • Laddar…
När du säger kross, funkar det med det gruset jag visar på bild eller behövs det finare? Det har jag också av i överflöd :)

är inte riktigt med på hur du menar, men om jag har en 90 stolpe så jackar jag ur 45 för att ”lägga” 45x145regeln i så att det livar? Om jag skall ha en fris runt, sätter jag 2x145 runt hela ramen? Edit: nu förstår jag att jag nog sätter extra regel på sidorna där kapningen på brädorna är.

även en bild på förutsättningarna, stenläggning, gräsmatta och dräneringsgrus. Kan jag lägga plattor direkt på dräneringsgruset? Med en markduk emellan.
 
  • Hand som visar grusstenar med blandat grus och stenar i bakgrunden på en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt från en trappa ned på en grusbelagd yta, stenläggning och gräsmatta vid en fastighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ojämn yta med dräneringsgrus, jord och stenar bredvid en byggnad med en trädgårdsspad och mätsnöre på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade också skippat bärlinan i mitten. Jag hade också struntat i terassfötterna; jag tycker de är onödigt dyra och de tar heller inte speciellt stor last. Om du har gott om plattor så hade jag lagt tätt med sådana och så satt en liten regelbit på sidan om den bärande 145 regeln ner mot plattan. Gärna liggande så att inte ändträt står nedåt och suger vatten.
Fris gör mycket för utseendet!
 
  • Gilla
Robotics och 1 till
  • Laddar…
J
R Robotics skrev:
När du säger kross, funkar det med det gruset jag visar på bild eller behövs det finare? Det har jag också av i överflöd :)

är inte riktigt med på hur du menar, men om jag har en 90 stolpe så jackar jag ur 45 för att ”lägga” 45x145regeln i så att det livar? Om jag skall ha en fris runt, sätter jag 2x145 runt hela ramen? Edit: nu förstår jag att jag nog sätter extra regel på sidorna där kapningen på brädorna är.

även en bild på förutsättningarna, stenläggning, gräsmatta och dräneringsgrus. Kan jag lägga plattor direkt på dräneringsgruset? Med en markduk emellan.
R Robotics skrev:
När du säger kross, funkar det med det gruset jag visar på bild eller behövs det finare? Det har jag också av i överflöd :)

är inte riktigt med på hur du menar, men om jag har en 90 stolpe så jackar jag ur 45 för att ”lägga” 45x145regeln i så att det livar? Om jag skall ha en fris runt, sätter jag 2x145 runt hela ramen? Edit: nu förstår jag att jag nog sätter extra regel på sidorna där kapningen på brädorna är.

även en bild på förutsättningarna, stenläggning, gräsmatta och dräneringsgrus. Kan jag lägga plattor direkt på dräneringsgruset? Med en markduk emellan.
Det där blir utmärkt. Kanske behöver du lite flis för att underlätta läggningen. Förslaget med att skruva en regelbit för att underlätta avjömning är superbra.

Längst in är lurigt då jag antar att du dränerade för inte så länge sedan? Marken sätter sig flera år efteråt. Lägg tätt med plattor där! Har du isolerat är det kanske bra att lägga plattorna minst 20cm ifrån väggen så att altanen inte trycker ner isoleringen

Angående stolparna du jacka ur 45mn så att ytterkanten på stolpen livar med bärlinan. Det tycker jag är snyggt och det blir väldigt stabilt. Om du vill omge stolpen med trall/fris behöver du då även lägga en regel till utanpå som frisen skruvas i. Ett alternativ till att jacka ur är att du fäster den hela stolpen innanför bärlinan. Frisen kan då skruvas i bärlinan vilket kanske är enklare. Vill du då göra det stabilt som tusan bygger du "in" stolpen med en regel till på insidan. Skruvarna tar annars hela kraften.
 
  • Gilla
Robotics
  • Laddar…
Tack för svaren!
Huset är utbyggt för ca 3 år sedan, hoppas att ev sättning har avstannat.
Är detta sättet som avses? Försökte illustrera med en snabb skiss. Det jag undrar lite är också om det går att jacka ur på olika höjder på stolpen, då vissa plintar står i en slänt och hamnar längre ner, så vill jag ju helst göra stående stolpar och sedan slå en linje, men då hamnar 45x145 inte längst ner utan bärs av själva stolpen.
 
  • Skiss visar trästolpar och balkar för byggprojekt med måttangivelser och anteckningar för konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Ber om ursäkt, såg inte att du kommer att använda stolparna till både regelverk och räcke. Slarvigt av mig. Då tycker jag att du bara kan spika eller skruva fast bärlinan, se Byggmax video
eller denna

Mitt förslag gällde om du sätter stolpar efter att regelverket är helt klart.
 
  • Gilla
Dallasstars och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Detta är status och bygglog:
 
  • Byggmaterial och träbjälkar placerade på en grusig mark bredvid en gatustenbelagd väg i soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy från tak visar pågående grundarbete vid hus med grus och utspridda stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående byggarbete på nattetid med träplank och byggmaterial utlagda vid en husgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående bygge av träterrass med pålverk och ramverk på en tomt, omgiven av gräs och en rosa hink.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktion av träreglar och bjälkar för ett pågående byggprojekt, fotograferat utomhus i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående byggprojekt av en träveranda, vy snett ovanifrån med verktyg synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats på kvällen med delvis uppbyggd träkonstruktion och diverse verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kvällsbild av en nybyggd träaltan vid ett hus med belysning och räcke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats på kvällen med träkonstruktion och staplade virkesbitar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
Synd att du har liggande bilder. Man får ju nackspärr. :(
 
  • Gilla
Robotics
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Synd att du har liggande bilder. Man får ju nackspärr. :(
Ber om ursäkt för det, kan man vända dom? Jag tar direkt in i ios-appen och laddar upp
 
J
R Robotics skrev:
Tack för alla svar! Detta är status och bygglog:
Det där blir ju suveränt! Snyggt jobbat och snabb du är!

Hur var terassfot att jobba med? Hur långt kommer du att låta överhänget vara framtill?
 
  • Gilla
Robotics
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Det där blir ju suveränt! Snyggt jobbat och snabb du är!

Hur var terassfot att jobba med? Hur långt kommer du att låta överhänget vara framtill?
Tack! Det har vart en hård vecka :).
Terassfoten kommer i två storlekar, köpte några små (medium) och några stora (xl). De små kunde jag knappt använda, jag misstänker att man får ha väldigt plant underlag. Däremot den stora satte jag 12 utav, de var jättesmidiga och stor justermån.

Överhänget kommer kapas en bit utanför räcket, planen är att ha blomlådor eller liknande på ovansidan och lampor som lyser ner på stenläggningen. Har inte riktigt bestämt där. Det kommer fler (rättvända) bilder så småningom :)
 
  • Gilla
Dployed och 1 till
  • Laddar…
Nybyggd träaltan bredvid hus med räcke, solstol i bakgrunden, omgiven av bar träd, klar för belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så blev det :). Ska in lite belysning och sådant senare
 
  • Gilla
ericm65
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.