Jag försöker igen:

Vi tänkte bygga träaltan i sommar. Mitt problem är att vi har ganska kort bit med fast mark från husvägg till en kraftig sluttning, drygt tre meter, därför vill jag gärna gärna göra ett så långt överhäng som möjligt ut över slänten, pålar i slänten är inte aktuellt. Sen är den fasta packade marken såpass hög att det inte funkar med traditionell bärlina med regel ovanpå.
Frågan är då ifall man kan köra på Bärlina/regel i samma höjd men vända på steken så att trallbrädorna löper ut från huset, då kan man ha överhäng mot slänten väl, borde funka va?

Tanken är bärlina 45x195 med 45x45 stödregel nertill, 45x145 regel, 28x120 trall.

Om man skall ha ett överhäng på säg mellan 600-1200, kan man ha upp till 2400 mellan bärlinorna då? Stöden under bärlinorna kommer hamna på cirka 1,5 m mellanrum

Frugan tror det blir fult med trallen ut från husväggen men det tror inte jag, blir skarvlöst dessutom :)
 
Har ett däck i vinkeln mellan två väggar, och då måste ju trallen hamna ut från ena väggen, och varför skulle det bli fult? Man kan ju bolla lite med synintrycket för att få altanen se smalare eller längre ut genom att lägga trallen på olika håll.
Håller dessutom på att bygga ett inglasat uterum bredvid som också kommer få trallen ut från väggen, dels för att det ska ansluta till det befintliga däcket samt att dess ringa höjd över marken har reglats som du beskriver. Bärlina ut från vägg 45x195 med c-c 2m, 45x145 regel i samma nivå med c-c 60cm, 28x120 trall.
 
  • bild1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pedda_P skrev:
Jag försöker igen:

Vi tänkte bygga träaltan i sommar. Mitt problem är att vi har ganska kort bit med fast mark från husvägg till en kraftig sluttning, drygt tre meter, därför vill jag gärna gärna göra ett så långt överhäng som möjligt ut över slänten, pålar i slänten är inte aktuellt. Sen är den fasta packade marken såpass hög att det inte funkar med traditionell bärlina med regel ovanpå.
Frågan är då ifall man kan köra på Bärlina/regel i samma höjd men vända på steken så att trallbrädorna löper ut från huset, då kan man ha överhäng mot slänten väl, borde funka va?

Tanken är bärlina 45x195 med 45x45 stödregel nertill, 45x145 regel, 28x120 trall.

Om man skall ha ett överhäng på säg mellan 600-1200, kan man ha upp till 2400 mellan bärlinorna då? Stöden under bärlinorna kommer hamna på cirka 1,5 m mellanrum

Frugan tror det blir fult med trallen ut från husväggen men det tror inte jag, blir skarvlöst dessutom :)
Vet inte om jag förstår Dig helt rätt, men jag utgår från att djupet på Din altan kommer vara cirka 3,60 - 4,20? Men en plintrad relativt nära husgrunden? Eller menar Du något annat med "stöd"?

Instinktivt skulle jag säga att en spännvidd på 2,40 för 45x145 är i längsta laget, men genom att konsultera spännviddstabellen får Du ett mer precist svar. Vad Du däremot inte kommer få ett precist svar på är huruvida ett överhäng på 1,20 kommer bli svajfritt med 45x195. Det kommer säkert hålla, men kommer det kännas stabilt?

Har för mig att jag fick något liknande överhäng någonstans på min altan, och har också för mig att jag lade dubbla bärlinor där, men så är jag också en vän av hängsle och livrem.....
 
Nä jag kan int heller se varför det skulle bli fult med trallen ut från huset, jag kör över tanten helt enkelt :)

Närmast husvägg tänkte jag att bärlinorna ska få vila på betongplattor, sen blir det ytterligare två stödpunkter (cirka 1,5 meter mellan), om det blir plintrader eller infästning i 100-kilos betongslipers (har tillgång till sådana) får vi se. Det blir troligen aldrig över 2 m mellan bärlinorna, som oftast snarare 1,5 m på min skiss, och överhänget blir nog aldrig längre än 800, oftast 500-600. Borde bli okej då va?
 
Pedda_P skrev:
Nä jag kan int heller se varför det skulle bli fult med trallen ut från huset, jag kör över tanten helt enkelt :)

Närmast husvägg tänkte jag att bärlinorna ska få vila på betongplattor, sen blir det ytterligare två stödpunkter (cirka 1,5 meter mellan), om det blir plintrader eller infästning i 100-kilos betongslipers (har tillgång till sådana) får vi se. Det blir troligen aldrig över 2 m mellan bärlinorna, som oftast snarare 1,5 m på min skiss, och överhänget blir nog aldrig längre än 800, oftast 500-600. Borde bli okej då va?
Tror generellt att Du skulle få bättre hjälp om Du bifogade en skiss.... Om jag förstod Dig riktigt förrut så försökte Du hålla ned höjden på Din konstruktion, men nu nämner Du betongslipers, och dessa kommer sannolikt inte att minska höjden på däcket. Men jag kanske missförstår?
 
Jag vill/måste hålla nere höjden närmast husväggen för att komma under fasadvirket, men redan 1,5 m ut från vägg sluttar marken såpass att en betongslipers (ovanpå makadam) ger rätt nivå, eller en gjuten plint då om det nu blir så
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.