Hej!

Jag ska ha en altan inne i vinkeln på vinkelhuset. Lång sida 8.5 m och kort sida 3 m. Jag vill använda betongplintar. Så jag mätte och kollade lite och kom fram till att 60 cm från husväggen är det OK att gräva.

Men då bir det ett litet överhäng på altangolvet med ca 60 cm, är det OK att bygga såhär.

Jag kan inte fästa en bärlina i grunden, eftersom det är bara en tunn betongskiva säger de som vet.

Lite fakta om virket:
Bärbalk/bärlina 50x200 mm
Golvbalk (cc 600mm) 50x120 mm
Trall 28x120 mm

/Peter
 
  • Vernadaoverhang.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ju fästa tvärstag från konsoländen (överhänget) ned till betongplinten. På det sättet hamnar delar av den vertikala lasten i plinten istället. Se den bifogade bilden så förstår man nog bättre vad jag menar. Tänk dock på att detta medför att plinten får horisontallast vilket gör att du måste se till att plinten inte kan röra sig i sidled.

Ju längre ned på plinten du kan fästa tvärstaget desto mer kraft hamnar i plinten och överhänget böjer inte ned lika mycket.

/John
 
  • konsolexempel.jpg
Brandspec skrev:
Du kan ju fästa tvärstag från konsoländen (överhänget) ned till betongplinten. På det sättet hamnar delar av den vertikala lasten i plinten istället. Se den bifogade bilden så förstår man nog bättre vad jag menar. Tänk dock på att detta medför att plinten får horisontallast vilket gör att du måste se till att plinten inte kan röra sig i sidled.

Ju längre ned på plinten du kan fästa tvärstaget desto mer kraft hamnar i plinten och överhänget böjer inte ned lika mycket.

/John

Ok, det kan ju vara en idé. Men det blir nog för lite utrymme ner till marken. Ca 38-40 cm. Men det måste jag utvärdera om det fungerar.

Tack så mycket...

/peter
 
our-house skrev:
Men då bir det ett litet överhäng på altangolvet med ca 60 cm, är det OK att bygga såhär.

Golvbalk (cc 600mm) 50x120 mm
Ser inga problem med detta! :)
 
Ser heller inga problem med detta. Du kommer visserligen att få en liten nedböjning men under förutsättning att du inte planerar att ställa ett gäng sumobrottare som fasadvakter, är det bara att köra!
 
gullegrizen skrev:
Ser heller inga problem med detta. Du kommer visserligen att få en liten nedböjning men under förutsättning att du inte planerar att ställa ett gäng sumobrottare som fasadvakter, är det bara att köra!
Ok, tack för svar. Då är det bara att sätta igång då ;-)


/Peter
 
För att ytterligare understryka vad flera redan sagt, bifogar jag ett par principskisser över vår altan, som i alla fall stått på benen i två år :D

Har 600 mm överhäng på såväl bärlinor som golvreglar (45 x 195 resp. 45 x 145 mm). Notera att skisserna inte är kompletta vad gäller antalet golvreglar.

Här kan du se hur jag gick tillväga.

Det är bara att köra på . . .

Peter

P.S. Noterade just att du har golvregel 50 x 120. Det verkar ju OK men själv använde jag alltså 45 x 145 - min rekommendation baseras på detta. ;)
altan_snett.jpg
altan_ovan.jpg
 
  • altan_snett.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • altan_ovan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad ska man säga, det är ju en otroligt liknande ritning jag har gjort....

Coolt, då fungerar den. Tack för svaret...

Har du bilder på den färdiga verandan ?
 
  • VernadaFinal1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VernadaFinal2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej our-house!

Du har lagt på 1½ meter på kortsidan ser jag - 3 meter är nog lite väl grunt ;)

Då har/får vi så gott som identiska altaner då - vilket sammanträffande :D

Ang. bilder på den färdiga altanen, så finner du dessa om du klickar på länken i mitt förra inlägg.

För säkerhets skull får du hemsidan i klartext: www.petersprojekt.se

Lycka till! / Peter
 
M
Vilka program använder ni för att göra så slående ritningar? =) Själv har jag inte lyckats lika fint i vanligt ritprogram.
 
Många av oss använder SketchUp - ett gratis program från Google. Man kan uppgradera till Pro för en viss kostnad.

Det är relativt lätt att lära sig om man har datorvana.

Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.