Har ni några förslag til altan runt en glasveranda i kusthusstil:confused:
 
Du får nog komma med lite mer information om det ska börja komma något tillbaks..

Hur ser tomten ut? Bild/skiss på verandan? Bild på huset kanske? Vad är ni ute efter?

Kolla runt lite på forumet och googla lite och kom med tydligare fråga sen. :)
 
Skickar bilder i ett nytt inlägg ikväll...där kan man se att balkongen har ett räcke som vi är nöjda med men vi funderar på ett mer klassiskt kryssräcke när det gäller altanen, vår tanke är att gå runt huset på båda gavlar(väst ost) och stanna med vinkel vid groventredörr/altandörr...
 
Bifogar bild på huset....
 
  • 070627 020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mer bilder
 
  • 01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • nordväst.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • nordost.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi hade gott om kullerstenar på tomten i alla storlekar o färger så det föll sig naturligt att använda dessa för att rama in altanen. Inga raka linjer utan lite ut och in som det passade. Vi bor i Grebbestad (norra Bohuslän) så det är ett naturligt material som passar in i miljön. Vi har även byggt upp kullar med kullerstenarna med perenna växter (fetblad och växter som tål en torr o tuff miljö) Nio ljuspunkter i dessa kullar som är lågvolt samt dimmer för effekten kvällstid. Än så länge är det stenen som är dominant men tanken är att växterna ska ta sig och att det skall bli en skötselfritt område. En liten damm 250 liters med vattenväxter samt en mindre tunna 100 liter för en liten kul rökmaskin med svag belysning. vi hoppas på varma mysiga stunder med lite whiskeyprovning o. dyl. kanske lite räka o en öl. Själva altangolvet skall täckas av 10 mm skivor som är sågade av mindre kullerstenar lite ovala till formen (semesterjobb)

Det är så stökigt där just nu men får jag städat bort lite så skall jag fota lite bilder och visa (jag lovar)

Ert hus har det typiska kuststuket så det skulle säkert fungera. lite slit med stenarna , men jag lånade en säckkärra med små hjul som har varit till god hjälp (ett rep i min hand och sonen o frugan vid kärran. fungerade relativt smärtfritt även de största 3-400 kg stenar
Jag räknar med att klara bli färdig i sommar med resten :)
Lite bilder:
 
  • Från norr.jpg
  • Från söder-2.jpg
  • Från söder.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Från väster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Några bilder till
 
  • Från öster-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Från öster.jpg
Häftiga bilder med kraftigt bohuslänska inslag (sten/granit)) med mycket slit bakom...skicka gärna fler vartefter ditt arbete fortskrider i sommar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.