Puh!  :)

Efter slit och släp så är den nu helt klar och jag/vi är supernöjda. Som nån tidigare nämnde här så är oftast den första altanen den dyraste :). Så även i vårat fall när jag köpte En blå kap/gersåg och en blå sticksåg  för sammanlagt 8 laxar ;).

Tack för all bra info och alla snabba svar från er. Nedan ett par bilder på altanen (ignorera taket :)). Hoppas ni tycker den ser ok ut.


Altanen i helhet. Totalytan blev 40kvm och som ni ser så blev det ändå kryss tillslut.

altan.jpg

Detaljbild - undebart att ha en bra kap/gersåg som man kan ställa sågdjup på när man skulle jacka in kryssen i varandra.

staket_close.jpg
 
Ser jättebra ut!
 
Japp, var stolt! 8) Ser riktigt bra ut, kommer sätta ett liknande krysstaket nu till veckan.
 
Ser himla bra ut.

Måste bara fråga hur du fäster reglarna under och över krysset i stolpen?

//Anders
 
Vilken fin altan med kryssräcket.

Jag har en fråga, vad har du för mått mellan stolparna där krysset är? Din verkar ha så bra propetion :D
 
Jätte snyggt!!

Något jag själv har tänkt mig i mitt altanprojekt.
Har du bilder av själva regelverket innan trallen ligger på?
Och hur har du gjort markarbetet?
Skulle isf vara intresserad av att se det.

Mvh. Sigge
 
Tackar för all trevliga svar ;D

Pandy: "skrå-skruvade" (skruva snett ovanifrån) med 75mm långa trallskruv in i staketstolparna.

Quadan: 1200mm från ytterkant till innnerkant på stolparna, d.v.s ca 1100mm "luft" emellan staketstolparna.

Smash77: Ska se om jag kanske har nån bild från regelverket. Vi började med att lägga dit ca 3st rejäla gatstenar (350x350x45mm) per regel. Sen fick vi gräva under stenarna och hålla på så att reglarna låg i våg. Efter det så spikade vi ihop allt med 125mm spik, 60cc. Markarbetet innan bestod egentligen bara av att få alla stenar och reglarna att ligga rakt. Regelverket var helt klart den tråkigaste dagen :)
 
Hej,
Er altan ser riktigt fin ut. Vi skall till att börja med staket på vår nybyggda altan (äntligen klart snart... :D ) och funderar på att bygga krysstaket som ni har gjort. Det var väldigt fina bilder på staketet och beskrivning om hur ni har gått till väga, men vi undrar vilka dimensioner på virket ni använde. :)

Tacksam på svar.
:)
Mayo
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.