kolonistugan
Mitt fritidshus (ca 20 m2) har en altan som gett vika i ett hörn och har glidit ner för sluttningen i lerjord ca 10-20 cm. Altanen står på plintar, ca 140 cm som högst under, och upp mot huset ca 20 cm. Altanen är ca 30 m2 och ca 50 år gammal om/till-byggd. Jag har inte råd att bygga nytt. Kan man använda domkrafter när hörnet lutar utåt? Finns inget att fästa vid, för vinsch. Ej heller något att sätta mot nedtill. Kan lyftkuddar funka? Tacksam för tips och råd!
 
  • Understöd för träbyggnad, lutande stolpar, träavfall, jordgolv, solstrålar, skuggor, ingen direkt underhållsindikation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild under träkonstruktion, betongpelare, skuggor, solljus strilar genom sprickor, dustigt och oanvänt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träaltan med blomlådor, parasoll på sommardag, röd stuga, grönska, inga personer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där i mitten är ju ingen plint? Det är ju bara lite trasiga stenplattor upplagda i leran, för att den som byggde det upptäckte att det inte räckte med stöd ute i hörnen bara.

Självklart kan du lyfta det med någon typ av domkraft, ta bort plattorna, gräva ur och sätta dit en riktig plint. Ser ju ut att inte vara allt för trångt.

Gör likadant på andra ställen där det inte är riktiga plintar med bra fäste i marken, ett ställe i taget.
 
  • Gilla
stugfar och 4 till
  • Laddar…
Ja kärevänner… mycket ska man se. Du menar att de där plattorna hållit i 50 år?! Ser ut att vara på väg nedför slänten vilken minut som helst.

Gör som @Anna_H skrev, med tillägget att se till att plinten blir tillräckligt lång, så att den inte bara ”flyter” omkring i lervällingen. Ev. kan det vara idé att gjuta plint själv, till angenäm styrka och smak.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
kolonistugan
Tack för era svar och tack för goda råd! Alldeles rätt, det är på väg ner för slänten och jag känner paniken!

Jag tror att jag ska skruva loss altangolvet, bräderna, så att man når bättre. Man kanske kommer åt lättare in mot huset då också. Ett himla jobb men det kanske är lika bra. Måste bara klura så jag tar det i rätt ordning.
 
Hej
Givet att altrantrallen är schysst skulle jag ta hål i väggpanelen och göra en dörr där för bättre tillgänglighet.
Sätt tillfälliga stolpar och rikta upp altanen med laser/långpass.
Sen tar du och gör nya plintar, en i taget innan du byter ut de gamla plintarna.
Det ser rätt löst ut så du får nog gräva ner rejält för att komma till fast grund.
Det där ser trist ut men inte omöjligt ut så kämpa på nu med en plint i taget så du orkar med eländet :cool:
Klamra fast kablar och snygga till när du ändå håller på, kanske ta dit en elektriker som sätter upp ett utag därunder så du har ström till lyse maskiner etc.
Lycka till med detta och lägg gärna in dina framgångar så vi kan följa dig.

/W
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.