Jag bifogar en film på eländet, det är en spanjolettyp? av låsanordning på dörren. Jag tog av handtaget för att identifiera var problemet låg. Det är ju helt klart i låskolven.

Hur är rätt sätt att smörja låset?

Nyckeln går inte heller att ta ut låset (inte en tröghetsfråga) är låset konstruerat så att nyckeln ska sitta i eller är det en monteringsfråga?

Är tacksam för hjälpsamma svar
 
så skall det inte höras när du vrider på nycklen, något är fel
nycklen skall gå att ta ut när den är i rätt läge
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Dumt att ha med nyckelkoden i bild om det är samma nyckel för att komma in i fastigheten.
Troligtvis har nyckeln aldrig tagits ur.
Låter nästan som om nyckeln vore lite hög men det är en originalnyckel så det borde inte vara något problem men om en låssmed byggt (lagt) den inre låscylindern så finns det en möjlighet att vissa toleranser "krockar" men det är långsökt.
Troligtvis tas den nyckeln aldrig ur och den vrids begränsat i spanjoletten och nu vrider du mer samt att låscylindern aldrig smorts med assa spray.

Enda sättet att smörja med assa spray är från baksidan alltså in i cylinderkärnan från "fel" håll då nyckeln är i vägen annars.
Vrid sedan fram och till baka och smörj den igen vrid lite och hoppas att du sedan kan ta ur nyckeln när nyckeln är i rätt position.
Om du får ur nyckeln så spruta in assa spray från rätt håll och stoppa in och dra ur nyckeln många gånger, testa sedan funktionen.
 
Tack, jag skaffar spray och kommer åt bakifrån
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.