Hej!

Jag har ett hus från 1974 där många dörrar är "karmlösa", dvs. karmen är en del av väggen. Det var väl någon fabrik som tyckte att det var ett smidigt sätt att bygga på...

Nu har jag kommit till ett läge där jag skulle vilja byta två altandörrar och frågan är då vad jag behöver tänka på. Antar att det egentligen bara handalar om att ta till sågen och se till att det går att få in en ny karm samt vara någorlunda aktsam med bärigheten osv.

Eller finns det bättre alternativ, någon som har gjort samma resa?
 
en del av väggen? De flesta dörrar jag sett har haft karm iallafall. Det kanske mer är så att den är inbyggd utan foder?
 
Det finns i vart fall ingen karmskruv eller liknande utan träet runt om dörren är så att säga "ett med väggen". Hade en snickare hemma som jag pratade om att byta innerdörrar med, han sa att det var ett jäkla jobb att byta karm just för att det var som det var och rekommenderade därför att byta dörrar och måla karmen istället.

Det funkade bra på innerdörrarna men på altandörren gissar jag att det blir svårt att bara byta dörr...
 
Förmodligen är karmen spilad med dycket, därför ser du inte dem. Gamla modeller hade inga skruvar. Öpnnar du väggen hittar du karmen.
 
qrz skrev:
Det finns i vart fall ingen karmskruv eller liknande utan träet runt om dörren är så att säga "ett med väggen". Hade en snickare hemma som jag pratade om att byta innerdörrar med, han sa att det var ett jäkla jobb att byta karm just för att det var som det var och rekommenderade därför att byta dörrar och måla karmen istället.

Det funkade bra på innerdörrarna men på altandörren gissar jag att det blir svårt att bara byta dörr...
Nu skrev jag det gamla inlägget innan jag läste ditt nya. Det är garanterat svårt jobb om du inte öpnnar väggen och få ut karmen. Alternativet är att såga ut karmen i mitten och försöka få lös den med en kofot. Om väggarna omkring klarar sig oskadade blir beroende av om du har tur att få ut den eller otur.
 
this_thread_is_worthless_without_pi.gif
 
mexitegel skrev:
[bild]
Han menar att karmen är ihop sydd inuti väggarna.
 
Det fanns hustillverkare som för i alla fall innerdörrna monterade dörrkarmarna som en del av innerväggarna. Ja, jag har rivit en vägg där dörrkarmen är en del av väggen. Innerväggarna är byggda i segment, ca 100cm breda.

Ytterdörren har sin egna karm, kommer inte ihåg om den har någon karmskruv/spik som är synlig.
Samma sak gäller för altandörren, men det är svårt att se att det är egen karm som inte är en del av väggen.

För dom dörrar, både innerdörrar och ytterdörr (förutom garageporten) som är monterade i murade väggar så är karmarna monterade samtidigt som väggen murades upp. Man slog i spik halvvägs in i karmen från väggsidan i höjd med murbrukslager, så spiken sitter i murbruket och murblocken är satta dikt karmen.

Edit:
Karmen till vår ytterdörr är spikad med synlig spik.
Karmen till vår altandörr har dold fastsättning. Väggskivan på insidan kan ev. sitta spikad/häftad i karmen.
 
Redigerat:
qrz .. om ditt hus är lika tokigt byggt som mitt hus så har du ingen karm till altandörren och det enda är nog om någon snickarkunnig kan bygga en passande dörr åt dig.
Skulle ha bytt altandörr på mitt hus för ett tag sedan men fick ge mig , Altandörr + 4st fönster sitter ihop och jag ville inte riskera att såga bort dom stående reglarna på vardera sida om dörren då jag inte vet hur det är med bärigheten.
Troligtvis har jag en liggande balk ovanför fönster och dörr , men kunde inte se detta utan att riva ner all beklädnad på väggen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.