Vi ska bygga ett trädäck vid sjön där vi bor. Det är en liten sluttning ner till vattnet och vi kommer jämna till en yta på omkring 6x4 meter. Underlaget är jord och det är sand längre ner i backen. Det finns inga stenar av nån större kaliber i backen.
Trädäcket kommer alltså att mot vattnet vara lite i luften kanske 0,5 meter av bredden 4 meter. Resten av däcket har mark under.

Vad tror ni är lämpligt, lägga ut stenplattor och sen lägga bjälkarna på dem eller ska jag gjuta eller påla med stockar (spetsar jag dem så borde grävskopan kunna trycka ner dem i den här marken). Tanken är också att senare ställa ett bastuhus på eller intill trädäcket.

Jag är tveksam till att gjuta i rör då jag fått för mig att de inte kommer stå fix och stadigt i lös mark. Väga av och lägga plattor känns enkelt men blir det stadigt med tanke på hänget och vinter/tjäle? Trycka ner stolp några meter i backen borde vara ganska enkelt med skopan och hålla hyfsat länge.
 
L
Jag skulle nog ha satsat på egengjutna plintar som gjuts prefabricerade. Alltså lyfts på plats eftersom du verkar ha maskiner att lyfta med borde det gå smidigt. Fördelen är att du har kontroll på gjutning och kvalitén på helt annat sätt. Plintar bör i så fall vara extra breda i basen säg 50x50cm. Då kommer marktrycket fördelas bättre där marken kan vara "vattensjuk" (det är svårt att gräva djupare och gjuta på plats då, och ha koll på kvaliteten). Plintar kan gjutas i två steg för att åstadkomma en sådan form. Gjutskarven mellan platta och bas kan bestrykas med kallasfalt för extra skydd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.