8 340 läst · 17 svar
8k läst
17 svar
Altanbygge!
Sida 1 av 2
Hej!
JAg håller på med ett altanbygge och är nu färdig med själva stommen(regelverket).
Altanen är 8x4.2 meter. Den första bärlinan som står på 5 stycken plintar ligger 1.6 meter ut från väggen som är 8 meter. Därefter kommer ytterligare en bärlina med 5 plintar som ligger 3.6 meter ut från väggen. Virket är i bärlinorna dubbla 45x195. Reglarna som trallen ligger på är 45x195 med 60 cc. Trallen kommer att bli 34x145. Reglarna är fästa med förstärkta vinkeljärn.
Nu till min fråga: Kan jag fästa balkskorna direkt på väggen (8meters) med 2 stycken 12x8mm franskskruv till varje sko, ska tillägga att vi bygger ett Älvsbyhus Ägir, med andra ord har vi krypgrund.
JAg håller på med ett altanbygge och är nu färdig med själva stommen(regelverket).
Altanen är 8x4.2 meter. Den första bärlinan som står på 5 stycken plintar ligger 1.6 meter ut från väggen som är 8 meter. Därefter kommer ytterligare en bärlina med 5 plintar som ligger 3.6 meter ut från väggen. Virket är i bärlinorna dubbla 45x195. Reglarna som trallen ligger på är 45x195 med 60 cc. Trallen kommer att bli 34x145. Reglarna är fästa med förstärkta vinkeljärn.
Nu till min fråga: Kan jag fästa balkskorna direkt på väggen (8meters) med 2 stycken 12x8mm franskskruv till varje sko, ska tillägga att vi bygger ett Älvsbyhus Ägir, med andra ord har vi krypgrund.
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv
Ankarskruvar är speciella skruvar som används främst för att fästa och förankra byggbeslag och andra konstruktionskomponenter. Dessa skruvar är kända för deras styrka och stabilitet.
Läs mer
Jag håller med. Har precis byggt en altan som är snarlik din. Där fäste jag en 45*145 längs hela grunden med franskskruv och sedan balkskor på den. Det var jättesmidigt och sitter som berget
Hej!
Jag pratade med husfabrikantens konstruktionsansvarige idag och han sa att det var helt okej att sätta balkskorna på fasaden.
Det enda han sa var att man inte skulle dra åt franskskruvarna för hårt, risken då, är att man kan spräcka fasad-brädorna.
Älvsbyhus har först en ytterpanel sen luftspallt och sen kommer en regel på 50x200, därefter mineralull ca 10cm och till sist ytterligare en regel på 50x200 och efter den så kommer issoleringen.
Jag pratade med husfabrikantens konstruktionsansvarige idag och han sa att det var helt okej att sätta balkskorna på fasaden.
Det enda han sa var att man inte skulle dra åt franskskruvarna för hårt, risken då, är att man kan spräcka fasad-brädorna.
Älvsbyhus har först en ytterpanel sen luftspallt och sen kommer en regel på 50x200, därefter mineralull ca 10cm och till sist ytterligare en regel på 50x200 och efter den så kommer issoleringen.
Visst kan du sätta balkskorna direkt i fasaden, men det är väsentligt mycket enklare att bulta en regel först, den kan du enkelt få rak, och sen skruva balkskorna med ankarskruv i linje med regeln.
Men, du gör såklart som du vill
Men, du gör såklart som du vill
Jag håller med. Man kan koncentrera sig på att få regeln rak och sen är det bara att sätta dit balkskorna.
Wigert skrev:
Hej!
Du är tydligen inte framme vid själva altangolvet, trallvirket, ännu. Om vi bortser från dimensioner till att börja med så vill jag dela med mig av ett påstående från en byggnadsarbetare, som säger att man numera lägger trallbräderna dikt intill varandra.
Mitt trallgolv lade jag med någon mm:s mellanrum för många år sedan, men skulle nog, om jag gjorde det idag lägga dikt.
När man tar i tryckta bräder känns de väldigt fuktiga. Den väntade förändringen bör alltså bli krympning. Borde alltså utan mellanrumsmätningar ge jämna springor om plankorna har monterats rätt, tätt intill varandra och med kraftig trallskruv.
Jobbigt med springor som släpper igenom hela nyckelknippor.
OBS! Ta inte mina teorier och hörsägner för givna, men, kolla upp den biten också.
Måste nog lägga om min altan. Bara 60 kvm.
Lycka till
Luddet
Du är tydligen inte framme vid själva altangolvet, trallvirket, ännu. Om vi bortser från dimensioner till att börja med så vill jag dela med mig av ett påstående från en byggnadsarbetare, som säger att man numera lägger trallbräderna dikt intill varandra.
Mitt trallgolv lade jag med någon mm:s mellanrum för många år sedan, men skulle nog, om jag gjorde det idag lägga dikt.
När man tar i tryckta bräder känns de väldigt fuktiga. Den väntade förändringen bör alltså bli krympning. Borde alltså utan mellanrumsmätningar ge jämna springor om plankorna har monterats rätt, tätt intill varandra och med kraftig trallskruv.
Jobbigt med springor som släpper igenom hela nyckelknippor.
OBS! Ta inte mina teorier och hörsägner för givna, men, kolla upp den biten också.
Måste nog lägga om min altan. Bara 60 kvm.
Lycka till
Luddet
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
I senaste numret av "Gör Så Här" finns det en artikel om konstruktivt träskydd.Där är det bilder på att man ska mont trallbrädor med några mm mellanrum pga av rötrisken.
Dom har alltså fel?En annan sak som jag funderat över är alla rekommendationer om att snedmont överliggare.Vattnet ovanpå rinner ju visserligen av lättare men det rinner ju osså lättare in bakvägen undertill..
Dom har alltså fel?En annan sak som jag funderat över är alla rekommendationer om att snedmont överliggare.Vattnet ovanpå rinner ju visserligen av lättare men det rinner ju osså lättare in bakvägen undertill..
Nu har jag iof. inte sett artikeln du pratar om, men visst.... några mm. glipa mellan trallbrädorna är ju naturligtvis optimalt för att underlätta avrinning.marbling skrev:I senaste numret av "Gör Så Här" finns det en artikel om konstruktivt träskydd.Där är det bilder på att man ska mont trallbrädor med några mm mellanrum pga av rötrisken.
Dom har alltså fel?En annan sak som jag funderat över är alla rekommendationer om att snedmont överliggare.Vattnet ovanpå rinner ju visserligen av lättare men det rinner ju osså lättare in bakvägen undertill..
MEN om man använder vanligt tryckt virke så får man just dessa 3-4 mm om man monterar dikt, väljer man att montera med mellanrum redan vid läggningen så blir ju den slutliga glipan större, vilket inte är någon särskild fördel tycker jag.
Vi monterade dikt på försommaren -04 och hade 1-2 mm. glipor redan i juli, nu i sommar då jag hoppas/tror att det krympt färdigt är det ca. 3-4 mm.
Ang. snedställda överliggare så vill slå ett slag för de specialla tryckta överliggare som finns att köpa, där är ovansidan svagt rundad, utom de 3-4 mittersta centimetrarna som är plana, regnvatten rinner av väldigt bra, MEN ö-liggaren har ändå en tillräckligt plan "remsa" på mitten vilket gör att man kan ställa ifrån sig ett glas eller en kaffekopp utan att den tippar
MVH//Christina.
*EDIT* Det kanske är olika på annan trallkvalité, tex. lärk, teak eller de olika "hardwood" varianter som finns i jämförelse med tryckt virke, dessa kanske inte krymper något och då är det väl isf. att föredra att montera med glipa, men hur/om dessa träslag torkar/krymper vet jag alldeles för lite om.