Vi planerar ett altanbygge som så många andra.
De ska bli ett trädäck med tak och räcke på 5 * 4 meter.
En altandör ska först monteras in i huset.
Trädäcket skall gå i golvhöjd. Som man ser på bilderna så är avståndet från marknivå upp till den tänkta dörren ganska begränsad.
Jag har tänkt att gräva ner en bit och fästa en 4,5*145 mm regel på grunden som bärlina + 2 till på plintar (se ritning)
Som golvregel skulle 4,5*120 mm passa bra då den totala höjden blir 265 mm. Det totala fallet ner från huset är ganska litet därför vill jag inte gräva ner för djupt. Trallvirket blir nog 28*95 eller 28*120, funderar också på 22*95.
10 plintar med cc125 för bärlinorna och cc60 för golvreglarna.

Är jag helt galet ute? Blir det för klent?
vallg 11 publ.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vall m text.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med reservation för att någon med utbildning i hållfastlära opponerar sig så tror jag att det kommer att räcka med de dimensionerna på bärlinor och golvbjälkar. Du står ju i princip på marken med en max spännvidd på 2m... I vilket fall som helst så kommer det inte att rasa. Det som kan hända är att det känns i altanen när någon går på den. Vibrationer alltså.

För att hjälpa stabiliteten så bör du nog använda dig av det grövre trallvirket iallafall.
 
Även jag anser att du ska ha 28 mm trallvirke - åtminstone om du ska ha cc600 på golvreglarna. Med 22 mm trall bör man inte gå över cc500.

Sist jag kollade så var kvadratmeterpriset lägre på 28x120 än på 28x95, dessutom blir det snyggare och mindre jobb.

/V
 
OK! 28x120 mm trallvirke får det bli. Tror ni att det är ok att bygga vidare med räcke och tak och i så fall vilka dimensioner ska jag använda.
Om jag ska öka hållfastheten på trädäcket vilka regelar bör jag då öka dimensionen på, bärlinorna eller golvreglarna?
Som ni märker är jag inget proffs på hållfastlära...

/LMA
 
Hej,

Jag skulle rekommendera 32 * 145 som trall, för lite styvare, samt en lite "stiligare" look, åtminstone enligt mig, vet inte hur det m2 priset jämför med de smalare, men eftersom den e tjockare så blir det säkert tyvärr lite dyrare.

Du kan se resultat här


Pepps
 
Hej!

Mycket snyggt bygge du har gjort!
Ska fundera på dit förslag, det blir ju mer stabilt med tanke på min dimensionering av stommen.
Har du någon uppfattning om att bygga på tak samt räcke på den tänkta stommen.

/LMA
 
Hmm. Så länge taket inte belastar stommen utan bara plintarna så spelar ju inte golvets stiblitet någon roll.
 
Det är ju riktigt.
Jag hade tänkt att färsta stolparna med vagnsbult genom bärlinan samt ytterligare en stolpe uppe på bärlinan.
vallg 11 ver 3 tak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok. Så det är alltså inte stolpen som står på plint som blir stolpen för tak?
 
Nej det är riktigt . Är det bättre att att sätta stolparna direkt i plintarna för bärlinan längst ut och sedan fästa bärlinan på stolparna.
Som du märker är jag ingen mästarsnickare så jag är mycket tacksam för bra råd och synpunkter
 
En bra tanke är att tänka efter vart tyngden ligger. Sträva alltid efter att få stöd neråt.

Om du har plintarna långt ut och ställer stolparna på dessa så finns det stöd för takets tyngd neråt. Samma stolpar får vara stolpar för bärlinan.

Nu tycker jag själv iofs att det är snyggare att placera golvets plintar en liten bit in, för att på så sätt "dölja" dessa, men ibland får man kompromissa lite.
 
Ok!
Min ursprunliga tanke var att den yttre bärlinan skall ligga i stolpskor som är ingjutna i plintarna sedan fästa stolparna (3 stycken) som jag beskrev det, precis över plintarna. Då borde den värsta belastningen från taket hamna på plintarna i alla fall.
Jag kanske tänker helt fel.
 
Nä, det gördu väl inte? Stolpen står på bärlinan som står på bärlinan som står på plinten...

Var inte så blygsam. :)
 
Ska försöka :D
Jag har tittat lite på byggmax instruktionsfilm men jag tycker inte deras konstruktion passa mitt hus. Takstolparna verkar också för klena för mitt tak. Kolla filmen om du inte har gjort det, finns på deras hemsida.

Eftersom jag ställer golvreglarna på bärlinan, hur fäster jag dem lämpligaste, vinkeljärn eller skråspikning?
 
Skråspikning är väl det vanligaste. Komplettera med vinkeljärn om du vill. Inne vid väggen bör du väll kanske ha vinkeljärn för att ta upp eventuella krafter utåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.