Midda'!

Äntligen är det dags (nåja, till våren...) att bygga altan vid sommarstugan! Jag har en relativt färdig plan för hur den kommer se ut och hur den ska byggas, men jag skulle behöva hjälp med några saker:

- Tips på ett program för att rita altanen. Jag vill kunna rita in plintar, två lager reglar, trall och räcke, plus lite trappor och annat bjäfs. Gärna så man kan släcka exempelvis trallagret för att lättare kunna se bärverket.
Sett att många tipsar om sketchup, är det lättanvänt? Man verkar behöva skapa något konto för att få tillgång även till gratisversionen. Går det att komma runt det, eller är det bara att köra på?
- Tips om guide till dimensionering av bärverket. Antal plintar, avstånd mellan reglar, dimensioner på reglar, och så vidare.

Det är ju lite tid kvar innan byggstart men den tiden går fort och jag ser fram emot att komma igång med planering, materialinköp och så vidare! :D


Jag lägger in mina högst primitiva första skisser som en liten teaser: :rofl:

Dimensionerna i grova drag. Huset är i nederkant. Lite lätt L-format, totalt ca 7 meter brett med en drygt 2 meter djup indragning av fasaden till höger. Altanen skall gå runt huset med en 1,4 meter bred gång på vänster sida, kommer även gå runt på baksidan. Till höger kommer kanten på altanen liva med gaveln. Där kommer en trappa ner till gräsmattan till höger. Rakt fram alternativt vid 45-gradaren till vänster kommer också en trappa ner på gräsmatta.
Handritad skiss av altanplan med måttangivelser på vit papperslapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna ritning visar dragningen av avloppet som inte ligger jättedjupt, ca 3-5 dm ner. Anledningen till att det ligger grunt är att marken är stenig så in i... Det har dock den fördelen att marken är väldigt väldränerad. Jag vill dock undvika att ställa några stödpunkter rakt på avloppsrören, därav denna ritning.
Handritad skiss av altanplan på rutat papper med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stiligt va!?:rofl:

Fortsättning följer... (y)
 
Var det något fel på mina teser-bilder??? Inga kommentarer!!! :rofl:

Tiden går fort ja, tre månader fladdrade förbi i raketfart och inte mycket har hänt. Jo, jag har skapat mig ett konto på sketchup och lyckats komma underfund med att jag inte är helt kompatibel med det programmet. :rofl: Men, jag har en flickvän som är betydligt mer kompis med saker som kräver tangentbord och skärm, så förhoppningsvis ska kladdarna ovan snart förvandlas till snygga 3D-ritningar. :)

Sen har jag dessutom kollat igenom forumets altanskola, och hittat ett par länkar bland kommentarerna för att ta reda på dimensionering av bärverket. Jag är inte helt i mål men har kommit fram till att altanen bör bli stadig om jag kör enligt följande grundkoncept:
Bärlinor 45x145. Max två meter mellan stödpunkterna. Max två meter mellan bärlinorna.
Skruvreglar 45x145, cc60.

Någon som opponerar sig mot det? Jag har från 30cm och uppåt i utrymme överallt förutom närmast huset där det kan vara så lite som 20cm, men där skall det till en trappa i alla fall så det löser sig på något vis.
 
En grej bara.. vår lokala Byggmax förvarnade om att det kommer att bli brist på tryckat trallvirke i sommar. Bara så du inte blir blåst på det hela om du väntar med att handla ända till semestern. I övrigt ser det ju bra ut :D
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Bra tips! Många altaner som byggs nu... :D
 
Hej,

Enligt spännviddstabellen:

Håller du dig till max 1.8m mellan bärlinor kan du ha 1.85 mellan plintar med de dimensioner du angivit. Har du upp till 2.3m mellan bärlinor måste du ha ca. 1.55m mellan plintar.



Edit: Med de måtten du angivit bör du klara dig med tre bärlinor (ca. 1.8m mellan) såvida trallen skall ligga längs med huset. Ger dig antagligen bra möjlighet att justera bärlineavstånd och plintplacering något så att du slipper träffa avloppet.
 
Den tabellen var ju intressant, den har jag inte lyckats hitta, tack!

Om jag tolkar det rätt skulle jag kunna ha 1,8 meter mellan mina 4 bärbjälkar och då ha 5,4 meter mellan inre och yttre. (Med ett överhäng på 30 cm åt båda hållen, närmast huset och längst bort från huset, uppnår jag mina 6 meter.) Då får jag ha max 1,85 mellan stödpunkterna. Jag skulle kunna gå ner till 45x120 på skruvbjälkarna (golvbjälkarna) men jag kör nog ändå 45x145.

Edit: Behöver 4 bärlinor. Kommer inte fästa något i huset så det kommer bli en uppallad bärlina ca 30cm från huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.