Jag har byggt många altaner (alla håller än ;)) genom åren, men faktiskt aldrig med tak. Jag hittade på nätet Byggmax förslag hur de tycker man ska göra ett altanbygge. Jag bygger ganska exakt som det förslaget vad gäller altangolvet.

Tanken är nu att bygga en altan med ett sadeltak (ryggåstak) med samma (läs punkt 3 nedan) takvinkel som huset över altanen. Takvinkeln på huset är 27-30 grader beroende lite på hur man mäter. Måtten på altanen blir ca 6,8x3,90 m och altanen byggs längs gaveln. Tanken är ju att i framtiden kunna glasa in hela/delar av den. Tills dess ska stolpar och staket målas vitt. Har inte bestämt takbeklädnad ännu, men huset har taktegel. Så vill ändå förbereda för det.

Bärreglar och spikreglar (cc60) i golvet görs i 170x45. Stolpar i 95x95. Max spännvidd mellan plintar 2 m och max spännvid mellan pelare är 3,4 m (mittstolpen). Snözon 2,5.

Hade några funderingar som följer.

1. Om trädäcket ska ha tak över, är det dumt att använda otryckade stolpar istället för tryckat hela vägen ned i plinten. Tänkte man kan ju olja ändträ osv under själva trallen? Eller ska man använda tryckat och måla det vitt nästa år?

2. Det blir ryggåstak, för att få så "högt i tak" som möjligt. Tänkte sätta dubbla 220x45 som nock (spännvidd 3,90 och dubbla 195X45 som sidobärare som ligger på hammarbandet. Tvärgående takåsar blir 220x45 och cc 120. Några synpunkter? Ett tegeltak skulle väga 1000 kg och snözon 2,5. Detta borde vara väl med marginal utan att gå upp på limträ. Har räknat på det, men det blir så jäkla mycket spill pga dimensioner och vad brädgården kan leverera. Har kollat på Byggbeskrivningar.se och deras dimensioneringstabell.

3. Man kommer ut på den tänkte altanen via en fönsterdörr. Nu undrar jag om det bryter mot alla konventioner att ha olika takvinkel på huset och på altantaket? Jag vill ju sänka taket en bit under husets nock för att det inte ska bli en "förlängning" av huset. Det gör ju att takvinkel gör att regeln går nära fönstrens foder. Rent estetiskt alltså. Gör man vinkeln trubbigare blir det mer marginal. Jag är personligen rätt känslig, men ser nya hus som byggs på stadens gräddhylla så blandas det friskt med vinklarna. Är det bara jag som är känslig?

Bifogar en principbild hur det ungefär är tänkt med konstruktionen. Jag är usel att rita i cad. Och inte hittat något som är enkelt. Det är en bild jag hittade på nätet. Skillnaden är att jag har stöd även mitt på kortsidorna. Konstruktionen på bilden är allt i limträ.

:D
Tacksam för tips.

Erber
 
  • Vitmålad träkonstruktion av en altan med stolpar och ett ofärdigt sadeltak utan takbeklädnad framför ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns tryckta limträsstolpar 115x115 om du är orolig för fukten nertill...vilket det inte låter som du behöver vara. I så fall vanliga 115x115 limträstolpar. De är snyggare , vrider sig inte, spricker inte och är gjorde för större last (om du skall lägga tyngre takmaterial).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.