Vi ska bygga en 1m hög altan som kommer bli ca 4.5x 8 m.
Jag skulle vilja sätta plintarna på den långa sidan med 2.6m mellan rum (då kan jag borra dom flesta plintarna berget.) Fungerar det med 45x170 reglar eller bör dom sitta med 2 meters mellanrum?
På ett ställe där det ska stå en plint finns det redan en uteplats ( den är gjord med plattor 7.5x15) måste vi ta upp plattorna för att gräva mer plinten eller kan man göra på något annat sätt?
 
T
Kollar man i appen från svenskt trä så är maximalt plintavstånd för 45x170 c24 1,39m :thinking:

F Erica Wyse skrev:
Vi ska bygga en 1m hög altan som kommer bli ca 4.5x 8 m.
Jag skulle vilja sätta plintarna på den långa sidan med 2.6m mellan rum (då kan jag borra dom flesta plintarna berget.) Fungerar det med 45x170 reglar eller bör dom sitta med 2 meters mellanrum?
På ett ställe där det ska stå en plint finns det redan en uteplats ( den är gjord med plattor 7.5x15) måste vi ta upp plattorna för att gräva mer plinten eller kan man göra på något annat sätt?
 
Stolparna är 95x95, vi följer instruktionerna på Buggmax sida, lite nybörjare kan man lätt säga
 
För att svara på frågan behöver man veta hur långt du har mellan bärlinorna också. För att klara 2,6 m spännvidd på 45x170 måste du ned kring en meter mellan bärlinorna. Kan du inte gå upp i 195? Då kan du ha typ 1,5 m mellan bärlinorna.
 
Ett problem löste sig. dvs vi kan sätta plintarna med 2m mellanrum men ett annat dök upp.

Tanken var att sätta en 45x170 bärlina i husväggen som golvet sen ska ligga på. Insåg nu att dräneringen ligger så högt att jag inte får plats med 170 bärlina. Några förslag på hur jag löser set?
Marken sluttar så 50cm ut från väggen så är det inga problem.
Byggplats vid husgrund med dräneringsrör, grus, och elledningar, visar utrymmesbegränsningar för bärlina.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Trästomme för altan med röda plintar med 2m mellanrum nära husvägg, problem med att passa bärlina p.g.a. dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital illustration av en stolpbaserad grundkonstruktion för ett trädäck nära en husvägg med synliga plintar och bärlinor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte lägga innersta bärlinan på trädgårdsplattor ett par dm ut från väggen? Det är bättre på många sätt. Trallen kan gå in till väggen ändå om du låter skruvreglarna hänga över.
 
Nu vet jag inte om jag hänger med
På bilden ovan menar du att den som skulle varit fastskruvad i väggen ska vara mindre är 170 hög och bara ligga på ett par plattor på dränerings gruset? Men då har jag ju inte en tillräckligt hög bräda att skruva dom andra bärlinorna i, eller hugger jag bara ut en bit i dom längtst in mot väggen?
Menar du något liknande, fast vad ska jag skruvs dom innersta golvplankorna i?
Skulle det fungera om jag satte en jag 10cm hög bärlina i väggen istället eller blir den för svag för att hålla dom andra bärlinorna?

Träbjälklag för byggprojekt med bärlinor på grus, delvis under byggnad utanför hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Du ska inte ha skruvreglar? Då behöver du nog fästa i fasaden för att få det snyggt.

Sätt en 120-regel eller 145 om du får plats med det mot fasaden. Fäst den lite tätare, typ cc 5-60. Sen får du fasa av bärlinorna efter behov så de får plats. Sätt första plintraden såpass nära att det enligt spånnviddstabeller räcker för den minsta höjden (längst ut) vid avfasningen.
 
J
Du behöver ha 3 bärlinor - vid eller i husfasaden/grunden, 2m ut och 4m ut. Överhäng på 30-40cm. Använder du 45x195 som bärlinor kan du ha 2m mellan plintarna (orange i bilden). Du kan då ha 45x145 som skruvreglar (gult).

Mot huset kan du fästa skruvreglarna mot bärlinan med balkskor och på de två yttre ställer du dem på bärlinorna och skåspikar 100-125mm spik eller skråskruvar lika långa 6mm.

Till stolpar fungerar 2st 45x95 jättebra.

Skärmdump av spannviddstabell för bärbjälkar med markerad text och grafiska symboler som illustrerar plintarnas placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.