Altanen ska vara 5m djup och 6 m bred och kommer ligga ca 1 m över marken närmast huset medan den kommer i stort sett att vara i marknivå längst ut på grund av en kulle.


bild[1].JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


[1) Min första fråga kan bärlinorna vara 4,5*195?

2) Vidare räcker det med 8 st plintar, dvs vid de markerade kryssen

3) Jag tänkte bygga stolparna av 2st 4,5*9 reglar så att den ena av reglarna sitter under bärlinorna och den andra regels går hela vägen upp och skruvas in i sidan, funkar det

4) hur ska jag i så fall fästa ihop de två reglarna?[/FONT]

5) Har en tegelvägg där jag tänkte fästa en bärlina, hur fäster jag den bäst i väggen?

6) Något annat jag ska tänka på?[/FONT]

/Johan
 
45x195 är ju en stabil och vettig dimension på bärlinorna. Ska det vara en bärlina som sitter fast på huset längst in? Placeringen av plintarna i mittraden kanske kan läggas närmare huset för att minska spännvidden.

Jag skulle skruva ihop reglarna med typ trallskruv.

Finns special skruv/bult för att montera i sådan vägg, gå till din bygghandel, dom vet vad som ska användas.
 
hej..
ta en 45x220 som bärlina med 45x170 golvreglar...
flytta in dom yttersta plintarna 50 cm å dela sen in plintarnas avstånd.'
i framkant kan du flytta in raden 40 cm.
stolparna skruvar du ihop med trallskruven 57 mm skruva ihop dom med årsringarna åt samma håll.

mellan dina plintrader så kortlar du(kryssar) i bjälklaget med samma dim alltså 45x170 virket-
blir 10 st kortlingar/rad i ditt fall....
lycka till

mvh
estwing
i din tegelvägg kan du använda hilti HRD-VGT 10x140/70 spikpluggen.. drar som gatan....
 
En sak som ofta glöms i alla råd o tips ang. att skruva bärlina i husvägg är att täta i hålen med någon form av tätningsmedel där du trycker in pluggarna i väggen så minimerar du risken att det kommer in fukt som rinner ner mellan husvägg o bärlina.
 
tack för alla svar, ska komma ihåg att täta hålen

ja jag ska sätta en bärlina i väggen!

kan man verkligen flytta in plintarna plintarna 50 cm från ytterramen blir inte det ostadigare? och lika dant kan jag sätta den yttersta plintraden 40cm in från kanten. Fungerar det annars om jag har kvar 2 meter mellan plintarna? har kollat andra ritningar som har ca 2 meter mellan plintarna

förstod inte detta riktigt
_______
"mellan dina plintrader så kortlar du(kryssar) i bjälklaget med samma dim alltså 45x170 virket-
blir 10 st kortlingar/rad i ditt fall....
lycka till"
___________

innebär det at jag ska ha ett ramverk med 45*220 och sedan ha 45*170 mellan dessa? Jag hade tänkt att köra 45*195 i både ramverk och reglar är det dumt?

det är nog rätt att flytta in den innersta plintraden närmare huset, men hur är det nu skulle det funka med 300 resepektive 200 mellan plintraderna och väggen.
 
tack för all hjälp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.