Min plan på altanbygge behöver lite hjälp med problemlösning och input på min ”byggplan”.

Jag har efter mycket undersökande på det här suveräna forumet skapat mig en skaplig bild av hur jag ska gå tillväga, även om jag inte är hantverkare till yrket.

Som många andra här på forumet som har en nybyggd kåk med platta på mark och golvvärme, är det inte mycket utrymme att spela med mot marken. Jag har alltså inte tänkt att fästa bärlina i huset, utan ha plint och bärlina närmast huset. Jag planerar att lägga bärlinor och regelverk i samma nivå och använda färdiga plintar, alternativt gjuta själv.

Hålen tänkte jag gräva med en bensindriven marborr hyrd på Bauhaus eller liknande.

Så långt inga problem , (hoppas jag). Nu kommer det som jag inte riktigt vet hur man gör med.. Eftersom jag har en naturlig sluttning på min tomt som jag gärna vill följa med altanen vill jag bygga en sektion som är ”nedsänkt” ett trappsteg. (se bifogade bilden/gröna pilar).

Jag funderar på hur man praktiskt löser det? Är det bara att sätta 2 rader plintar, fast lägre då, eller finns det någon smartare lösning kanske (eftersom det då blir 2 plintar i princip dikt mot varandra)?. Kan man fästa 2 bärlinor i samma plint på något sätt?

Jag har även tänkt att på ena sidan ha ett långt ”trappsteg” ca 0,5 m brett (Se samma bifogade bild). Det känns lite onödigt att sätta en hel plintrad för den bara. Men eftersom nederdelen av trappsteget kommer att vara i princip mot mark/gräsmatta så måste den väl vila på något. Ska jag lägga plattor där kanske?

Hoppas jag lyckats förklara mina funderingar tydligt, alla tips mottages tacksamt.

Dimensioner jag tänkt använda är:

Bärlina: 45x195 (rödmarkerat i ritningen)
Regel: 45x145 (blåmarkerat i ritningen)
Trall: 28x120

\Fredrik

edit: stavfel
 
  • altan_med_trappsteg.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi gör en liknande konstruktion, fast med en betydligt mindre nedsänkt del. Din variant är ett dansgolv, medan vår är mer ett "pilsnerdäck" - alltså en plats att sitta på och inmundiga en välförtjänt pilsner eller två.

Vi låter reglarna för den nedsänkta delen hänga i den "övre" linan med ett antal regelstumpar (och en stump byggtimmer, fast det är för att styva upp ena hörnet - vi gör fasat hörn på altanen).

Jag försöker uppdatera en blogg över jobbet - kolla gärna om du vill:

http://altanbygge.blogsome.com
 
Jag tycker din regelkonstruktion är något överarbetad. Du behöver ju inte bärlinor i bägge riktningarna. Använd istället bara reglar för den riktningen. Det kommer att hålla utan problem.

Hur stor är nivåskillnaden mellan de två etagen? Om den inte är alltför stor, borde du kunna använda samma bärlina men göra infästningen av reglarna lägre, ev med hjälp av ytterligare en regel fastskruvad i och parallellt med bärlinan.
 
OK! Tack för tipsen Pero och Dalle, kanon att kunna se dina bilder för övrigt Pero, på bloggen.

Jag har kanske överdimensionerat en aning, hade det lite på känn och ska justera det. Det lutar även åt att jag kombinerar era förslag: Fästa en regel parallellt i bärlinan och styva upp den i ändarna med en bit byggtimmer. Nivåskillnaden kommer inte att vara speciellt stor, högst 20cm.

Är det någon som har något tips ang trappsteget jag tänkt efter långsidan, är det idé att använda ngt liknande som till nivåskillnaden eller ska jag bara använda ett par betongplattor?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.