Hej,

Jag håller på att planera altanbygge runt delar av vår villa. Fasaden är en tunnputsfasad från 2008. Huset är gammalt och tillbyggt genom åren vilket gör att grunden är av olika konstruktion. Den delen där jag skall bygga altan nu är en gjuten/murad krypgrund där den putsade fasaden slutar ca 10 cm över marknivå.

Detta blir då ett problem med tanke på att jag vill ha upp trallen i nivå med dörrarna, ca 40-50 cm över marknivå. Jag förstår att man inte skall lägga trallen dikt mot fasade pga att fukt då samlas i övergången. Min fråga är hur jag på snyggast/bästa sätt kan lösa detta? Kan man köra med en distans mellan trallen och fasaden på ett antal cm? Kan man i det utrymmet sätta något nät/plast med hål i för att se till att saker/löv osv inte ramlar ner men samtidigt har vattnet en chans att rinna igenom?

Tacksam för idéer och tips :).

Mvh Anders
 
H
Altanen ska ligga lös på stolpar, stolpar vid vägg ställs ca 30 cm ut från grunden, det går att sätta ett par vinklar i ändarna.för att hålla lite på plats. Mellan hus och trall ska det vara min 1-2 cm och vara helt öppet, ev något löv kommer att ramla ner men gör inget
 
Lös ska altnen knappast vara men väl fristående från huset.
 
H Hjulbent skrev:
Altanen ska ligga lös på stolpar, stolpar vid vägg ställs ca 30 cm ut från grunden, det går att sätta ett par vinklar i ändarna.för att hålla lite på plats. Mellan hus och trall ska det vara min 1-2 cm och vara helt öppet, ev något löv kommer att ramla ner men gör inget
Tack för svar, men räcker det verkligen med 1-2 cm från fasaden för att undvika fukt/påväxt/skador? Jag kommer inte förankra någon bärlina i fasaden utan bjälklaget byggs på plintar.

Mvh Anders
 
H
J justusandersson skrev:
Lös ska altnen knappast vara men väl fristående från huset.
Ok kan vara lös om den är stor och tung då ligger den kvar ändå, men att ankra den i plintarna är inte fel det heller. glöm inte två lager asfaltspapp mellan trä och plintar om det ligger direkt på betongplintarna
 
H
Nyrre123 Nyrre123 skrev:
men räcker det verkligen med 1-2 cm från fasaden
Räcker bra, det är bara direktkontakt som inte är bra och då kan inget större än 2 cm ramla ner
 
H
Det med att ankra i plintarna kan göra att inte det blir ojämnt mot dom, det kan gunga eller slamra när man går på den, allt är en smaksak och hur tung konstruktionen är
 
Den beskrivningen begriper jag faktiskt inte alls rent språkligt. Kan du uttrycka det på ett annat sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.