Sökt efter extremt basic info angående bygga altan här i forumet, men hittar bara avancerade fina lösningar av händiga medlemmar...

Mitt problem är att jag ska bygga altan själv, och senaste gången jag fixade något i trä var i slöjden tidigt 80-tal. Så jag behöver antingen en enkel instruktion, inkl förklaring av altanterminologi, här, eller hänvisning till litteratur IRL eller på nätet.

Förutsättningarna är följande:


  1. BRF-radhus. Jag har ok från styrelsen att bygga 5 meter ut från huskroppen, men jag får inte förankra något i byggnaden.
  2. Byggnaden är 7 meter bred, dvs i slutänden rör det sig om 35 kvm
  3. Marken tom 2,5 meter ut från huskroppen är belagd med marksten, därefter 1 meter rabatt, och sedan gräsmatta
  4. Bef uteplats ligger ca 35 cm under altandörren. Gräsmattan ligger (ögonmåttat) endast ca 15 cm under altnadörrsnivå
  5. Jag tänker mig att lyfta på den marksten som behövs för att kunna sätta plintar, i övrigt får stenen ligga kvar
  6. Inget räcke behövs då det är "markplan"
Nu till mina frågor:


  1. Vad gör jag med den mark som inte är stensatt idag? Dvs, gräver jag ur och lägger markduk, eller singel, eller låter jag det vara
  2. Hur tätt sätter jag plintarna utmed husväggen samt på djupet (ut från huset)
  3. Vilken dimension på trall ska jag ha?
  4. Vilken kvalitet på trall (bor i Sthlms-området)
  5. Ska jag anpassa höjden efter gräsmattan (så att altanen går över i gräsmatta), eller efter altandörren (så att jag ev får ett steg vid gräsmattan)
  6. Ungefär hur mycket borde material gå på (jag har en liiiiten tanke på att ta in offert på jobbet, isf för att fixa själv), och vad kan man tänka sig i tid?
Jag kanske borde ställa ytterligare frågor, men just nu är detta vad jag kommer att tänka på.

Tacksam för all input jag kan få.

/alacs
 
Redigerat:
alacs skrev:
Sökt efter extremt basic info angående bygga altan här i forumet, men hittar bara avancerade fina lösningar av händiga medlemmar...

Mitt problem är att jag ska bygga altan själv, och senaste gången jag fixade något i trä var i slöjden tidigt 80-tal. Så jag behöver antingen en enkel instruktion, inkl förklaring av altanterminologi, här, eller hänvisning till litteratur IRL eller på nätet.

Förutsättningarna är följande:


  1. BRF-radhus. Jag har ok från styrelsen att bygga 5 meter ut från huskroppen, men jag får inte förankra något i byggnaden.
  2. Byggnaden är 7 meter bred, dvs i slutänden rör det sig om 35 kvm
  3. Marken tom 2,5 meter ut från huskroppen är belagd med marksten, därefter 1 meter rabatt, och sedan gräsmatta
  4. Bef uteplats ligger ca 35 cm under altandörren. Gräsmattan ligger (ögonmåttat) endast ca 15 cm under altnadörrsnivå
  5. Jag tänker mig att lyfta på den marksten som behövs för att kunna sätta plintar, i övrigt får stenen ligga kvar
  6. Inget räcke behövs då det är "markplan"
Nu till mina frågor:


  1. Vad gör jag med den mark som inte är stensatt idag? Dvs, gräver jag ur och lägger markduk, eller singel, eller låter jag det vara
  2. Hur tätt sätter jag plintarna utmed husväggen samt på djupet (ut från huset)
  3. Vilken dimension på trall ska jag ha?
  4. Vilken kvalitet på trall (bor i Sthlms-området)
  5. Ska jag anpassa höjden efter gräsmattan (så att altanen går över i gräsmatta), eller efter altandörren (så att jag ev får ett steg vid gräsmattan)
  6. Ungefär hur mycket borde material gå på (jag har en liiiiten tanke på att ta in offert på jobbet, isf för att fixa själv), och vad kan man tänka sig i tid?
Jag kanske borde ställa ytterligare frågor, men just nu är detta vad jag kommer att tänka på.

Tacksam för all input jag kan få.

/alacs
Med tanke på det du skriver så förmodar jag att du inte har de verktygen som skulle komma till användning så är det väl bättre att börja med att ta in en offert, utgå från den om det är värt att införskaffa alla tänkbara verktyg och köra själv.

Lycka till.

Mvh
Bara jag.
 
Följ länkarna som emaengs gav i förra inlägget när det gäller de tekniska bitarna.

Höjden är mer en smaksak. Själv tycker jag det är oerhört lyxigt/bekvämt/skönt/snyggt när altangolvet har samma höjd som vardagsrumsgolvet. Det blir verkligen ett extra rum på sommaren då. Ett trappsteg tar bort lite av den känslan för mig. Istället en riktigt bred och generös trapp ner till gräset, som också är mysig att sitta på den första vårdagen innan utemöblerna är på plats.

Ta bort växtlighet under terrassen för längre hållbarhet. Det "rätta" sättet är att gräva bort gräsmattan. lägga markduk och sedan kanske makadam/grus. Det är tungt och jobbigt. Det kanske går att fuska, så länge man ser till att ingen kan växa.
 
Tack för alla svar, och ursäkta sen återkoppling!

Jag har fått massor av bra tips, och dessutom fått tips om en hantverkare, så nu får jag se om jag inte kan få lite hjälp iaf.
 
Nu är det nära förestående med bygget, men jag har fastnat lite på dimensioneringen (har köpt Peters Projekt rekommenderad ovan, men fastnat lite).

Jag vill använda mig av 34*145 trallvirke. Inga bärlinor, utan reglar direkt på lecablock. Altanen är 7 meter bred och 5 m djup - vore jättetacksam för positionering av lecablocken samt vilket ccmått jag ska ha på reglarna, och rekommendation på dimension av dessa.

Stort tack på förhand!
 
Jag la 45x95 reglar å hade en stenplatta med ca 1.5 m mellanrum å därefter 34x145 trall ovanpå. Sviktar inget!

Jag har cc 60 och dragit kortlingar med 1.5 m mellanrum typ. Vissa "fack" får ju 3 kottlingar andra 2 för att det skall bli "sick-sack" eller vad man skall säga.

Min altan är ca 20 kvm, 5x4 m ungefär.
 
Tack.

Altanbygget har påbörjats, och det blir med 45*145 reglar cc 60 med leca ganska tätt. Trall 28*145.
 
Inte missnöjd, direkt :)
 
  • Trädgård färdig_01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård färdig_02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård färdig_03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård färdig_05.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jättesnyggt!
 
Stiligt! Du har inga spännande byggbilder att dela med dig av?
 
Hemmakatten
Jättefint. Ser ut som om det alltid legat där. d^_^b
 
Hemmakatten
En fråga angående de ljusgröna plaststolarna. Är de från IKEA? Vet att Ikea hade sådana (eller liknande) i flera olika färger för några år sedan. Numera finns stolarna inte i sortimentet längre (inte sist jag kollade iaf). Eller har du (förhoppningsvis) köpt stolarna alldeles nyligen och från någon helt annan butik. Jag gillar stolarna och hade gärna sett ett par i min trädgård.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.