De senaste åren har jag noterat hur vårt altanbord tycks vara en populär bostad för solitärbin. Vi har inte störts av dem och de verkar inte ha störts av oss heller och jag vet ju hur nyttiga de är. Dock har jag fått vurma för att de ska vara i fred för morsan som jag delar huset med. Inte alla är lika förstående.

Men nu när jag satt och åt frukost på verandan i veckan märkte jag hur det fullkomligt exploderat i antal och det i sig är ju en glädjande nyhet och även om jag kan sitta där mitt bland surret och tänka att de är totalt ointresserade av mig och min mat, vet jag att andra inte kommer ha samma acceptans. Så vad göra?

Jag fnular på att möblera om, flytta på bordet och ställa dit andra möbler vi kan använda oss av temporärt. Men jag är lite fundersam på vilka följder det kan få? Om bina kommer hitta till bordets nya placering? Bordet skulle även behöva en genomgång, slipa ner och måla om, när på året kan jag göra detta utan att störa "kolonin"?

Jag har flera biholkar på tomten och de är väl delvis rätt populära, men hackspetten tycks också hittat några av dessa och haft sönder dem och det är kanske därför bordet blivit så poppis?
 
Det låter faktiskt spännande med ditt bord som tydligen funkar som ett modernt bihotell!

Flytta bordet ut i trädgården och skaffa nytt frukostbordet till er tvåbenta. Och gör definitiv inget underhåll, slipning eller målning av bordet. Bina hittar till nya bordsplaceringen utan problem.
 
Okej, men bara för att förstå livscykeln hos dessa varelser. Har de annekterat bordet "året runt" nu, eller finns det någon tid då det är vakant?
 
Efter lite googlande lär jag mig att solitärbi kan tillbringa vintern i boet dvs i TS's bord. Än större anledning att inte behandla bordet på något sätt.

Är bordet behandlat sedan tidigare eller har det fått stå obehandlat i flera år? Vilket träslag?
 
Det är förmodligen gjort i furu och målat i ett par omgångar. Däremot är det förmodligen inte så mycket färg i de "hål" där bina bygger bo. Gillar modellen på bordet som matchar de övriga möblerna som är av stadig "klassisk" modell. Får läsa på lite själv vid tillfälle, det vore ju synd om man skulle behöva välja mellan köpa nytt bord (möblemang) eller ha kål på massa solitärbin.:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.