Hej!

Jag håller på att rätta upp en stuga som står på plintar och den altan som fanns är riven ( plocke-pinn )

Har någon tipps hur jag förankar den i stugan?

Det finns ingen direkt "fot" som skulle kunna utgöra ett bultat fäste.

Stugor rör sig ju lite ( ofta ) den är på ca 52 kmv och jag grunnar på om det är vettigt att bygga altan som en "egen" konstruktion med plintar även vid "foten" av stugan.

Råd och skisser/bilder skulle vara ovärdeliga.

En del plintar är sneda och funderar även på hur jag bäst gör en grund till riktad plint ( jag har borr men den kommer man ju inte åt med under huset ) marken är jord och något berg finns inte.

Fundera och som sagt, råd innan snön kommer behövs verkligen!

Tack på förhand!
 
  • plint.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur du skall göra beror helt på var du skall lägga nivån för jobbet.
Rikta upp stugan helt så att den inte rör sig alls eller acceptera att stugan rör sig och bara rikta upp de mest sneda plintarna.

Det ser ut som om plintarna nästan står direkt på marken. Är det så ?

I vilket fall som helst så tar man och hissar upp huset runt en eller flera plintar , med en domkraft så att du kan få bort den sneda plinten. Domkraften ställer du på en regäl bräda och har även en lika regäl på ovansidan för att fördela kraften på golvregeln/bärlinan. En enkel billig oljedomkraft räcker. Om du skall lyfta mer än 1 cm bör du öppna fönster och dörrar i direkt anslutning till lyftet.

Helst skall du sedan gräva ner till frostfritt djup. Om huset är tungt måste du göra en utkragning (större bottenyta) längst ner. Men det ser du inte ut att behöva. Det viktiga är nog att komma ner minst en meter, helst 1,5.
Frostfritt är väl ungefär 1,6-1,7 m hos dej i Gävleborg men så kalla vintar som detta baserar sig på får vi nog inte igen.
Gjut en ny plint till den nya nivån du behöver för att få ett vågrät hus.

Om du tycker det låter jobbigt att gräva så många plintar så djupt kan du ju enbart gjuta en större bottenplatta till den befintliga plinten så att den står stadigare.
För att minska tjälens inträngande under plinten kan man lägga markisolering runt om plinten. Minst en meter (helst mer) runt om plinten bör man ha för att det skall ha någon inverkan.

Lycka till med grävandet !
 
Tack för dina åsikter och råd!

Det verkar som att under dom sneda plintarna finns det någon typ av löst sten ( inte speciellt stor dock )

Jag gör nog ett "ryck" och gräver ner ordentligt.

Om vi nu antar att stugan blir stabil, hur fäster jag en bärande
förankring i stugan ?

En lång limträbalk ?

Tack igen för ditt svar!
 
Limträbalk är lite överkurs för en altan.
Det räcker med en impregnerad 45x195 som du drar fast med fransk skruv direkt på fasaden. Se bara till att du får bärighet genom att skruva dessa i antingen stående väggreglar, syllen eller i bärlinan. Att bara fästa i fasadbrädorna räcker inte.

Har själv grävt ca 20 plintar under ett lika snett hus som ditt.
Det är jobbigt, men sen vet du att det står stabilt.
 
Tack titanium !

Ha en bra vecka och vi håller tummarna för en varm oktober !!

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.