Om vi förståt allt rätt ska en altan som är belägen högt över marken räknas som en tillbyggnad som därmed kräver bygglov. Avgörande ska då inte vara höjden utan att det är möjligt att tilskapa ett utrymme under altanen. Vi funderar nu på att bygga ett sutteränghus och har snäva besämmelser att rätta oss efter enligt detaljplanen vad gäller hur stort hus vi får bygga. Vår fråga är om altanen på sutteränghuset ska räknas med i bruttoarean? (det begrepp på area som vår detaljplana anger). Altanen kommer ju bli en tillbyggnad men blir den då också automatiskt inräknad i bruttoarean? Enligt vissa säljare är svaret ja; enligt andra nej. Vi ha en granne som överklagar allt så därför är det extra viktigt för oss att det blir rätt här! Tacksam för svar!
 
Jag kollade upp mitt nybyggda uterum, det klassades som biarea.
 
Det jag har hört i samband emd vår ombyggnad. Är att en altan som ligger på mer 50cm höjd (verkar vara 60cm i vissa kommuner) skall räknas in i byggytan för huset.
 
Jag hittade lite relevant info i annan tråd


"Ur svensk standard (SS 021053)....

Med boyta avses boarea enligt svensk standard (SS)021053. Alla utrymmen i en bostad kan inte utnyttjas lika bra. Därför skall man dela upp arean i boarea och biarea.

Reglerna för uppdelningen är olika för våningsplan ovan mark, sluttningsvåning och källarvåning.

I en sluttningsvåning ligger golvet delvis under den omgivande marknivån. Därför delar man arean mellan boarea och biarea på följande sätt.

Boarea är den area som ligger inom sex meter från en yttervägg mot det fria där den omgivande marken är i nivå med eller under golvnivån.

Övriga delar av våningsplanet är biarea. Som biarea räknas dessutom alltid: garage, pannrum, soprum, utrymme som är inrättat så att möjligheten att använda det under vissa delar av året är begränsad.

I en källarvåning ligger hela golvet under den omgivande marknivån. Där räknas hela arean som biarea.

..så om det inte är fullgott isolerat så räknas det inte in i boytan, och för att räknas som egen byggnad ska det nog vara mer avstånd mellan, står altan dikt an mot boningshuset spelar det nog ingen roll om det är bultat eller ej."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.