Hej!

Jag har tänkt att utvidga en befintlig uteplats genom att bygga ett trädäck ovanpå stenplattor som finns idag. Marken lutar utanför plattorna, och jag har tänkt mig en låg stödmur i kanten av altanen (som alltså ligger i "dalen").

Är det läge att utnyttja stödmuren till att lägga yttre bärlinan på? Hela konstruktionen blir då "flytande".

Eller ska man gjuta en betongmur, med stolpskor i? Fast då känns det som om höjdskillnaden mellan mark och trädäck blir större än jag vill ha den...

Eller ska man separerar altan och mur helt och hållet? Lägga trädäcket på typ lecablock längre in, och bygga en mur som inte ingår i altankonstruktionen alls.

Hmmm, ja, jag behöver lite hjälp för att få ordning på tankarna...
::)
Hojta om jag skall förklara problemet närmare!!!!
 
  • alt1_separat_mur_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nästa alternativ...
 
  • alt2_komb_mur_o_upplag_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och det tredje...
 
  • alt3_komb_mur_m_stolpskor_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Puttar upp frågan, och hoppas att någon har lite visdom att komma med! Eller en vanlig fundering, det gillas det med :D
 
Trodde att jag hadde svarat på denna.

Jag skulle göra enligt alternativ 1.

Detta för att golvet inte ska påverkas om muren rör sig.

 
tackar för ditt svar! Du hade faktiskt svarat på en liknande fråga inne på Trädgård, men där fick jag bara fråga om stödmuren, inte lägga in "konstruktionsfrågor"...

Man skall tydligen räkna med att en stödmur rör sig. Det kan jag köpa :)
Om jag då har andra ändan av altanen upplagd på gamla betongplattor så kan ju den följa med i rörelserna. Blir det fel ändå menar du? Däcket kanske börjar luta?

Men jag lutar trots allt åt att ha en separat mur. Om inte annat så blir det lättare att separera arbetsmomenten; jag kan bygga klart altanen först, och sedan ägna mig åt muren.
 
Det är just det där med lutningar jag är rädd för. I värsta fall så lyfter ju bara en sida avmurne och på så sätt skulle hela däcket bli snett.....
 
Jag tänkte mest bekräfta det där med att stödmurar alltid rör sig. Sällan speciellt mycket åt gången men oavsett hur mycket man förankrar dem så rör de sig alltid lite och måste tillslut göras om. Detta enligt min och tidigare ägare till mitt hus erfarenheter under 60 år med två stödmurar. Den mur som har hållit bäst har varit förankrad i en sex ton tung oljetank på flera ställen men trots detta har muren börjat lura ganska rejält efter bara fem år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.