Jag funderar på hur jag bör bygga grunden för min altan, eller egentligen hur jag ska förbereda underlaget.

Uteplatsen är idag stenläggning som troligen är 40-50 år gammal. Okej sluttning bort från huset, några plattor har satt sig lite ojämnt, men verkar ligga still. Altanen ska vara så marknära som möjligt, då dörren ut öppnas i markplan. Det växer ganska mycket ogräs mellan plattorna, men då jag lyft på några av de yttersta plattorna så ser sanden fin ut under och ogräset kommer uppifrån.

En del av stenläggningen vill jag ha kvar fast byta till nya plattor, men majoriteten ska bli träaltan. Jag har tänkt bara byta de plattor som ligger utanför altanen (kanske byta fram till en rad under den tänkta altanen). Känns ju onödigt lägga nya plattor under altanen.

Det lättaste känns som att lägga ut reglarna på plattorna, med någon form av papp och plastkilar mellan för att få jämn höjd. Bör jag lyfta samtliga stenar o ta bort allt ogräs först? Bara behålla en del av stenarna o låta resten vara sand? Lägga ogräsduk? Isf mellan vilka lager? Jag vill ju gärna göra det lätt för mig (undvika gräva o platta helst), men vill såklart att det ska hålla sig bra.

Eventuellt vill jag göra altanen något djupare än idag, så den går ut en bit över vad som idag är gräsmatta. Om jag gör övriga enligt ovan (”altan på befintliga stenplattor”), hur gör jag bäst för biten som jag vill lägga till (30-100cm ut över gräset)?
 
  • Gammal stenläggning med ogräs som växer mellan plattorna och en gräsmatta i bakgrunden. Plattorna är ojämna och behöver förnyas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ogräset kommer dö i brist på solljus. Spruta med ogräsmedel/ättika och gå loss med ett rensjärn mellan plattorna så är de nog lugnt.

Kilarna kommer murkna med tiden och så jag skulle lägga balkarna i någon form av justerbar plint eller stolpsko.

På gräsmattedelen får du ta bort jorden och fylla med grus. Gräv ner plintar med justerbar stolpsko.
 
S Småbrukaren skrev:
Kilarna kommer murkna med tiden och så jag skulle lägga balkarna i någon form av justerbar plint eller stolpsko.
Hm. Du tänker alltså ta bort plattorna (åtminstone några) för att gräva ner plint eller stolpsko? Verkar onödigt, finns ju ändå många artiklar som skriver om bygga altan på plattor. Hur snart tänker du att plastkilar murknar?
 
K
Plast kommer knappast ruttna, papp och trä gör det däremot.
 
S Småbrukaren skrev:
Haha är det plast så håller dom väl i 1000 år.
Flyttar dom på sig så har du ett problem. Men kör på. Finns ju justerbara fötter man kan använda när man gör som du tänkt dig.

[länk]
Det kanske inte var tydligt att jag menade plastkilar. Den här typen: https://www.biltema.se/bygg/fastelement/ovriga-fastelement-och-tillbehor/kil-15-mm-16-st-2000061308

Såklart inte bra om de flyttar på sig. Fått tipset om dem från forumet, för just bygga altan på plattor.

Terassfötter bygger tyvärr för mycket på höjden.
 
K kniv skrev:
Plast kommer knappast ruttna, papp och trä gör det däremot.
Jag vet inte vilken papp du avser, men jag menade såklart en papp som är avsedd för detta syfte, tex syllpapp. Säger du att även sån papp ruttnar?
 
K
Du skrev papp. Papper ruttnar. Sen att du menar syllpapp är ju en helt annan sak. Du har ju även takpapp med bitumen i.. Svårt att veta vad du menar när du inte skriver det
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.