Hej!

Har pendlat fram och tillbaka men kommer inte rätt, så nu kollar jag med er kunniga på forumet!

Vår tomt är nyanlagd och "förberedd för altan" vilket innebär att de har lämnat spränggrus runt huset och packat till det ordentligt. Detta har visat sig betyda en del huvudbry. Se bifogade bilder.

Min första tanke var att lägga trädgårdsplattor rakt på som säljaren propsade för, men när jag väl flyttade in och började känna efter så känns det för ojämnt för att inte förbereda något innan. Har varit i kontakt med två snickare som hade olika lösningar. Den första ville bygga en låda och gjuta någon form av mark liggande plint direkt på gruset eftersom det skulle bli för svårt att gräva i gruset, den andra ville ändå gräva och sätta plintar som vanligt.

Nu har jag provat att gräva lite själv men det tog drygt 40 minuter att komma ner till 40 cm, men då med bara någon cm kvar så stötte jag på isolering från grunden så då var det bara att avbryta. Oavsett så känns det som att det hade tagit alldeles för lång tid att gräva ner de drygt 20 plintar som hade behövts...

Hade gärna sluppit lassa ut 40 kvm makadam om det går att undvika, så letar efter andra smarta ideer! Kila upp med trä eller plastkilar, vika till syllpapp, terassfötter eller helt enkelt bara lägga plattorna på marken och försöka väga in bärlinorna med smågrus är tips jag fått av bekanta.

Har någon här erfarenhet av att bygga på liknande mark? Hur hade ni gjort i min situation?

Tacksam för allt!
 
  • Ett grävt hål i ett lager av packat spränggrus som visar ojämn mark förberedd för altanbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spränggrus och ojämn mark runt husgrund förberedd för altanbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt spränggrus runt ett hus, förberett för altanbygge, med gräsmatta intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkert inte det du vill höra, men du har perfekt läge för marksten, typ skiffer ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Maalox och 1 till
  • Laddar…
Jag hade köpt en släpkärra makadam 8-16 och jämnat av där plattorna ska ligga.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Jag hade lagt en tryckimpregnerad regel som jag vägt av med makadan. Lägga massa plattor och få det i samma höjd är en frustrerande process. Svenskt trä har en bra video där de bygger ett trädäck på grus som beskriver det bra. Om du söker byggberskrivning trädäck på youtube hittar du den lätt.
 
Så här gjorde jag:
 
  • Träreglar utlagda på grus mellan två röda staket som grund för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Påbörjad träram för däckkonstruktion på grusunderlag med gräsmatta i bakgrunden och verktyg till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp en storsäck med 0-16 och jämna av ytor på ca 80x80 cm med 2 meters mellanrum. Lägg på en standard 40x40 trädgårdsplatta och ovanpå det så kör du med en terassfot. Alternativt så gjuter du en platta på ca 40x40 där du vill ha terassfötterna så slipper du kånka grus, äger du en tombola så är det ju snabbt gjort att blanda lite betong
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Tack för alla tips och synpunkter!
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Säkert inte det du vill höra, men du har perfekt läge för marksten, typ skiffer ;)
Du har helt rätt! 😐 Nej, trädäck ska det bli, men tack!
maah maah skrev:
Jag hade köpt en släpkärra makadam 8-16 och jämnat av där plattorna ska ligga.
Det är lite åt det hållet det lutar just nu, men lär i så fall bli mer än ett släp (totalt ca 40 kvm i år och lika mycket till nästa år eller senare)
Byggglädje Byggglädje skrev:
Jag hade lagt en tryckimpregnerad regel som jag vägt av med makadan. Lägga massa plattor och få det i samma höjd är en frustrerande process. Svenskt trä har en bra video där de bygger ett trädäck på grus som beskriver det bra. Om du söker byggberskrivning trädäck på youtube hittar du den lätt.
Byggglädje Byggglädje skrev:
Så här gjorde jag:
Det var vad min far tipsade om. Han hade gjort så, men jag känner att jag vill försöka hålla nere på kontaktytan så gott det går när det blir ett så stort bygge som blir en väldigt stor del av huset.
Janus82 Janus82 skrev:
Köp en storsäck med 0-16 och jämna av ytor på ca 80x80 cm med 2 meters mellanrum. Lägg på en standard 40x40 trädgårdsplatta och ovanpå det så kör du med en terassfot. Alternativt så gjuter du en platta på ca 40x40 där du vill ha terassfötterna så slipper du kånka grus, äger du en tombola så är det ju snabbt gjort att blanda lite betong
Vi funderade på det, att bara lägga grus där plattorna skulle vara, men det kändes som att risken är att det med tiden flyttas av både vatten och att man springer runt på altanen över åren. Gjuta en platta på plats var en smart lösning, men vad tror du/ni om avrinningen under med det grus som är på mina bilder? Finns det inte risk att det fryser och flyttar sig på vintern om man gjutit rakt på spränggruset? Huset ligger förvisso i södra Sverige, men det blir ju kallt några veckor per år här också! Terassfötterna är jag lite skeptisk till, de ser smidiga ut men jag vet inte om jag litar på att plasten håller lika länge som övriga altanen. I vilket fall som helst så hade det nog blivit enklare att väga av en gjuten betongplatta än det ojämna kaos vi har idag, så att bara gjuta enligt ditt tips kanske ger oss ett försprång bara det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.