Hej,

Hantverkare har precis börjat bygga altan. Marken är paddad och stenhård, hittills allt bra. Nu är ju marken lite ojämn så istället för att jämna ut marken har de skruvat på balkbitar för att få den jämn.
Nu är frågan, får det se ut såhär? Det ser inte så jätteproffsigt ut men å andra sidan har jag aldrig kollat hur en färdig altan underifrån.

Imorgon ska de fortsätta och jag vill, om det inte är rätt, så fort som möjligt säga till dem att göra om.

Mycket tacksam för svar resan ikväll

Altan under konstruktion med stolpar och balkar ojämnt monterade på en paddad och stenhård mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
STA
  • Laddar…
Jag tycker det ser bra ut, att man får lägga lite passbitar under för att få det i våg är inget konstigt. Men de skulle lagt bitarna mot balkarna direkt, annars går ju allt tryck på bultarna. Åk och köp lite småplattor på byggvaruhuset och ge dem imorgon.
 
I Martenw skrev:
Jag tycker det ser bra ut, att man får lägga lite passbitar under för att få det i våg är inget konstigt.
Stort tack för ditt svar. Fått höra att det är risk för att skruvarna som håller fast passbitarna riskerar att gå av och därmed få konstruktionen att säcka ihop.
 
  • Gilla
FredrikHjort
  • Laddar…
Är det genomgående bult eller fransk skruv funkar det nog ändå, inga större laster att tala om. Men borde vara lättare att bara lägga upp några plattor till, de kanske tog slut....
 
  • Gilla
Ganman
  • Laddar…
I Martenw skrev:
Är det genomgående bult eller fransk skruv funkar det nog ändå, inga större laster att tala om. Men borde vara lättare att bara lägga upp några plattor till, de kanske tog slut....
Hela altanen är på ca 70kvm men om den ligger på en jäkla massa marksten kanske lasten jämnas ut tillräckligt?
 
  • Gilla
Roadroller
  • Laddar…
Tycker inte att du behöver vara orolig. Det ser ut som att hantverkarna vet vad dom håller på med.
 
  • Gilla
Kitamin och 9 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Tycker inte att du behöver vara orolig. Det ser ut som att hantverkarna vet vad dom håller på med.
Tack för svar, nu känner jag mig lugn :)
 
W williamspäron skrev:
Hej,

Hantverkare har precis börjat bygga altan. Marken är paddad och stenhård, hittills allt bra. Nu är ju marken lite ojämn så istället för att jämna ut marken har de skruvat på balkbitar för att få den jämn.
Nu är frågan, får det se ut såhär? Det ser inte så jätteproffsigt ut men å andra sidan har jag aldrig kollat hur en färdig altan underifrån.

Imorgon ska de fortsätta och jag vill, om det inte är rätt, så fort som möjligt säga till dem att göra om.

Mycket tacksam för svar resan ikväll

[bild]
Kan gå åt skogen efter em vinter om du har tjälskjutande Mark. Allra mist måste det vara singel under plattorna men även då kan det gå illa
 
  • Gilla
DMJfavjaj1 och 2 till
  • Laddar…
W williamspäron skrev:
Hej,

Hantverkare har precis börjat bygga altan. Marken är paddad och stenhård, hittills allt bra. Nu är ju marken lite ojämn så istället för att jämna ut marken har de skruvat på balkbitar för att få den jämn.
Nu är frågan, får det se ut såhär? Det ser inte så jätteproffsigt ut men å andra sidan har jag aldrig kollat hur en färdig altan underifrån.

Imorgon ska de fortsätta och jag vill, om det inte är rätt, så fort som möjligt säga till dem att göra om.

Mycket tacksam för svar resan ikväll

[bild]
Dessutom ska man inte ställa ändträt nedåt då det håller kortare tid då fukt dras in av kapilärkraften
 
  • Gilla
Glad_Amatör2 och 4 till
  • Laddar…
T tomsk skrev:
Dessutom ska man inte ställa ändträt nedåt då det håller kortare tid då fukt dras in av kapilärkraften
Tack för svar! Andra vintern nu och den har hållit ihop bra. Sjunkit ca 2cm vilket känns acceptabelt.
 
  • Gilla
OFP och 3 till
  • Laddar…
W williamspäron skrev:
Tack för svar! Andra vintern nu och den har hållit ihop bra. Sjunkit ca 2cm vilket känns acceptabelt.
Har byggt exakt likadant med skillnaden att det inte är ändträ mot markstenen utan jag vred bitarna 90 grader.

det är ett suveränt sätt att få altanen i våg.
 
  • Gilla
OlssoniVallby
  • Laddar…
Vilka falkögon ni har. Hade inte ens sett ändträ åt fel håll om det inte hade tagits upp här. Måste ha för liten telefon.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Har byggt exakt likadant med skillnaden att det inte är ändträ mot markstenen utan jag vred bitarna 90 grader.

det är ett suveränt sätt att få altanen i våg.
Kul att denna tråd återupplivades. Körde du samma approach med paddad mark och markplattor? Min har ju sjunkit lite men vet inte om jag behöver vara orolig.
 
  • Gilla
-Kolle-
  • Laddar…
W williamspäron skrev:
Kul att denna tråd återupplivades. Körde du samma approach med paddad mark och markplattor? Min har ju sjunkit lite men vet inte om jag behöver vara orolig.
Du behöver inte vara orolig. Visst, det kan sätta sig något, men det kan det alltid om du inte bygger direkt på berg med något oorganiskt som behåller dimensionen oavsett väder.
Om det blir för illa är det ju bara att lyfta upp den något och lägga i lite fler passbitar eller flytta ner de stöd som du har nu.
Antingen genom att åla under eller lossa ett par brädor.
Men så länge det inte är något du stör dig på är det bättre att bara njuta av att solen har börjat komma och använda altanen så mycket som möjligt!
 
  • Gilla
franzonal och 2 till
  • Laddar…
Hej
Jag byggde likadant för 7 år sedan, fast klenare virke för höjdens skull. Men tätare mellan stödpunkterna och inte ändträ uppåt/neråt. Har hållit bra!
Jag har behövt efterdra alla skruvarna till trallen i år. Brädorna av sibirisk lärka började röra sig.
Har någon annan behövt göra det?
 
  • Gilla
Matte67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.