Altanen på min sommarstuga har satt sig och den har liksom glidit iväg från huset. Altanen har tak och lodräta stolpar upp så det är en ganska stor konstruktion. Någon som har nån idé på hur jag kan ”trycka” tillbaka altanen? Jag ser att det är möjligt om man knuffat, den rör sig, Men inte tillräckligt.

Jag har själv varit inne på starka spännband o nån gång tänkte jag bara att putta altanen med bilen :). Men det finns nog någon mer sofistikerad variant?!
 
  • Altan som har separerats från huset, visar glipa där altanen möter husets sidovägg med synliga stödben undertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan som har glidit från huset med tak och lodräta stolpar synliga, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan med tak som har glidit från huset, verktyg på marken, planteringskärl framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ju ut som att blocken under altanen har börjat tippa. Om det är det som orkar att altanen har dragit iväg eller om det är vise versa är lite svårt att säga. Förmodligen måste du hissa upp altanen och lägga blocken till rätta. Annars tror jag att bara knuffa tillbaka den blir en ytterst temporär lösning och att den snart glider ut igen. Hur ser det ut längst ut? under stolparna. Står den på block där också? (som också har dragit iväg?
 
Ja, den står på block där också o de är också sneda. Då blir det att lyfta vid varje bärpunkt fixa blocket och sedan putta tillbaka?

Har du nån idé på själva puttandet?
 
Det ser ut som om grundfundamenten är fuskbyggda och det är det som är problemet.

Testa att hissa upp med hjälp av domkraft. Bygg så bra grund det nu går, tex Lecablock, för stabilitet.

Blir nog aldrig helt bra, men bättre.
 
J
B borang skrev:
Ja, den står på block där också o de är också sneda. Då blir det att lyfta vid varje bärpunkt fixa blocket och sedan putta tillbaka?

Har du nån idé på själva puttandet?
Det kanske går att införskaffa kraftiga gängstavar som du borrar genom bärlinan/regeln närmast sockeln och in i husfundamentet hela vägen genom. Kanske genom att lossa de första plankorna. Sedan en kraftig bricka och mutter på insidan, och sedan skruva fast altanen. Så byggde jag mitt trädäck, men om den inte är för tung kan man troligen dra den närmare väggen på det sättet. Kanske om man samtidigt skjuter den åt rätt håll med ett spett och passar på att dra åt då.

https://www.google.se/imgres?imgurl...a_bAhVFkCwKHaYiCDkQMwhPKBIwEg&iact=mrc&uact=8
 
Ja men kanske. Jag funderarde även på det innan, men problemet är att jag har plintgrund o betongfundament. Kanske att man kan borra/skruva in i dem?

Annars har jag fått den närmare o närmare efter ett hårt arbetande med massa spett o domkrafts. Ska ta bort innersta plankorna nu och se till är fundamenten till altanen är stabila o i rätt höjd..

Sen kanske nån lång gängad stav o muttrar e grejen!
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Jag skulle nog använda kraftiga spännband och dra ihop det med.
Eventuellt slå ner kraftigt spett ungefär vid husknuten å låta den luta bort från altanen.
Vara några stycken en som spänner spännbanden och en/två som lyfter/trycker altanen, i ytterkant, innåt med hjälp av spett.

Sen skulle jag skaffa justerbara plintar med plintskor, lika många som du har plintar i framkant idag.
Efter injustering så skulle jag gräva ner en plint åt gången
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Lyft med domkraft/er, fixa vettiga upplägg med betongplattor, dra på plats med långa slingor eller rep och spakblock, fäst i husgrund. Så skulle jag göra. Ett vattenpass kan vara behändigt att ha.
 
J
Parkera bilen bredvid och använd spännband med bilens dragkrok som motstånd. Nu har du redan fått in den vad jag förstår, men ändå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.