Platt garagetak avsedd för omvandling till soldäck, omgiven av träd och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej !
Jag planerar att bygga ett soldäck på mitt platta garagetak, 26 kvm.
Vad behövs för att kunna göra detta ?
Mvh/Mats
 
  • Gilla
attefall
  • Laddar…
Rickard.
Ett tak i bra skick, tryckimpregnerat virke och skruv
 
M
  • Ett eventuellt bygglov.
  • Du lär behöva räcken.
  • Är takkonstruktionen ok i dimensionering?
  • Lösning för takkavvattning för att minska risk för vattenskador.
 
Jag har tänkt att göra exakt samma sak. Följer tråden och är mest intresserad av att veta om bygglov behövs. Har frågat kommunen men ännu inget svar.
 
Jag byggde en friflytande altan som vilar på taket på dubbla lager syllpapp. Bygglov krävdes och som en del av det beräkningar kring takkonstruktionen. Inga problem efter snart 3 år.

Inte så mycket svårare än att bygga en vanlig altan egentligen, bara drygt med att få upp allt material på taket.
 
  • Altan byggd på tak med utsikt över bostadsområde vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lonanders och 6 till
  • Laddar…
Fn87 Fn87 skrev:
Jag byggde en friflytande altan som vilar på taket på dubbla lager syllpapp. Bygglov krävdes och som en del av det beräkningar kring takkonstruktionen. Inga problem efter snart 3 år.

Inte så mycket svårare än att bygga en vanlig altan egentligen, bara drygt med att få upp allt material på taket.
Oj, så snyggt!! Precis så skulle vi vilja ha. Väldigt fint verkligen! Vilket bra utnyttjande av yta! Undrar just om det behövs beräkningar på takkonstruktionen när det finns rumsindelning (alltså väggar) under. Hoppas kommunen svarar oss snart så att vi kan få klarhet i vad de vill ha:)
 
Bygglov behövs inom detaljplanelagt område. För övriga lägen är det bäst att kolla med kommunen. Ett platt garagetak är normalt inte dimensionerat för de laster som gäller för balkonger. Undantaget är vissa delar av Norrlandskusten och fjälltrakterna. Sannolikt måste takstolarna förstärkas.
 
Fn87 Fn87 skrev:
Jag byggde en friflytande altan som vilar på taket på dubbla lager syllpapp. Bygglov krävdes och som en del av det beräkningar kring takkonstruktionen. Inga problem efter snart 3 år.

Inte så mycket svårare än att bygga en vanlig altan egentligen, bara drygt med att få upp allt material på taket.
Tack för svar.
Behövdes taket förstärkas ?
Vilken fin altan du byggde (y)
 
J justusandersson skrev:
Bygglov behövs inom detaljplanelagt område. För övriga lägen är det bäst att kolla med kommunen. Ett platt garagetak är normalt inte dimensionerat för de laster som gäller för balkonger. Undantaget är vissa delar av Norrlandskusten och fjälltrakterna. Sannolikt måste takstolarna förstärkas.
Tack för svar.
 
M Marcusskold skrev:
  • Ett eventuellt bygglov.
  • Du lär behöva räcken.
  • Är takkonstruktionen ok i dimensionering?
  • Lösning för takkavvattning för att minska risk för vattenskador.
Tack för svar.
 
M MatsJ65 skrev:
Tack för svar.
Behövdes taket förstärkas ?
Vilken fin altan du byggde (y)
Nej, taket var rätt överdimensionerat. Förmodligen byggdes garaget med detta i åtanke, fanns en altan på taket på bygglovet från 60 talet.
 
Har precis slutfört samma projekt. Valde en lösning med terrassfötter och granitkeramikplattor.
Taket är gjutet betongvalv med pirisolering.

Installation av granitkeramikplattor på terrassfötter utanför ett skjutdörrsparti, verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Terrass med granitkeramikplattor, möbler och en persons fötter som syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Magnus Hagdahl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.