Hej, Jag har ett 50m2 stort garage på vilket det i dag finns en altan. På garaget ligger en tjärpapp och ovan på denna ligger en trall i form av ett stort antal kvadrater. Trallkvadraterna måste nu bytas ut och min fundering är nu hur jag skall lösa min nya altan? Jag vill denna gång lägga ett altangolv med hela bräder och jag undrar hur jag skall göra med underlaget, skall jag byta ut pappen först eller skall jag kompletera med exempelvis plåt eller annat alternativ?
Tacksam för förslag!

Mvh
Mikael
 
tjärpapp med svetsade skarvar? eller underlagspapp?... förmodligen det första. om så är fallet kontrollera om du har läkage inne i garaget annars finns det ingen anledning å byta pappen. Hur länge sen är det pappen var lagd?... 20-30 år? kan det ändå va läge å lägga om allt när man ändå är i gång. Annars är det tätt så är det tätt å då finns det ingen anledning att byta. Ska du trycka dit en tex byggplåt ska du ha ett läktsystem med strö & bärläkt för att få kondens att rinna av, ovanpå ny underlagspapp.
 
den nya altanen gör så här om det bara är att lägga direkt på... skruva ihop en ram/rektangel av tex 45/145 mm ntr/ab tryckt virke. regla vidare med ett cc avstånd på 600 mm. kryssmät & skruva byggvinklar i hörnen. väg av ramen om taket har lutning med kilar/klotsar/gatsten. se upp för vassa kanter på gatsten om du använder det å lägg ytterliggare en syllpapp under denna så att det inte görs hål i tätskiktet under. lägg en syll papp mellan sten & ram där de möts för att förhindra att träet suger fukt. Montera stolpar för räcke som skruvas på insida ram fransk träskruv & brickor. snekapa dom nertill för att vattnet ska rinna av. låt sticka upp ca 1,2 meter dom kan du såga av sen men räkna av för handledare/överliggare. färdigt mått ca 90- 110 cm beroende på höjd till mark & trygghetskänsla. skruva 28/120 mm tralläkt tryckt med 3mm springa mellan. snörslå stolpar på en höjd du är nöjd med och kapa. räcken finns i olika utföranden kolla va du vill ha... gira hörnen snyggt ba!..
 
Tack för ditt svar! Bara att köra igång!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.