Bygger altan på betongplattor.

Bärlina och reglar är 45x70. Jag vet att det inte är rekommenderat - men har inte något alternativ. Har sett många andra här i forumet som också bygger 45x70 så jag chansar på det även om det är lite klent.

Använder mig av CC 55 cm

Djupet är 3,5 m och längden är ca 20 m

Nu undrar jag:

1. Vilken spännvidd är bäst? Lägger jag betongplattorna halvvägs blir spännvidden 1,75 m. Borde jag lägga två rader betongplattor istället för att få en kortare spännvidd? Jag har tittat på dessa instruktioner http://www.husgrunder.com/altan/altan-reglar-plintar/ och då är det spännvidd 2,3 m som gäller för reglar som är 45x145. Vad som gäller för 45x70 framgår ej.

2. Behöver jag använda kortlingar?

Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
DennisJonasson
  • Laddar…
Redigerat:
För 45x70 reglar skulle jag köra på cc 60 cm mellan betongplattorna.
Använder du 22x95 trall skulle jag gå ner till cc 30-40 cm mellan reglarna. Då kommer bärigheten i trallen att vara ok även när den börjar bli gammal.

(Jag har just rivit vårt gamla trädäck med reglar 45x70 och trall 22x95.)
 
Tack för svar!

Dum fråga kanske - men varför använder man då kortlingar?
 
Kortlingar styvar upp ett regelverk och minskar svaj och rippel över lite större ytor.
Med så liten höjd på reglarna som 70 mm så tror jag inte att det gör någon nämnvärd nytta för ett regelverk/altangolv. Jag kan ha fel men tror att kortlingar i altangolv är tämligen sällsynt. Det är enklare att sätta stöd (betongplattor) tillräckligt tätt för tillräcklig bärighet och lite svikt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag har inte sett måbnga trädäck med kortlingar - brukar väl mest användas i regelverk som skall bära skivor för att styva upp dessa...

/K
 
Vi hade ett trädäck med 45x95 med en spännvidd på ca 170 cm. Det var i längsta laget. Inte så att det svajar, men golvet vibrerade när man gick på det. Jag skulle uppskatta att runt 130 cm är längsta acceptabla spännvidd för 45x95 och kanske 90 cm för 45x70.
 
Du skriver "bärlina och reglar". Fattar jag rätt att du tänker ha två lager 70x45? Byt isåfall ut mot ett lager 145x45. Betydligt stabilare med samma bygghöjd. Finns ingen lag om att ha både bärlina och golvreglar.
Hos mig hade byggarna lagt 4 rader plattor på 3,5 meters spännvidd, därpå 170x45 med cc 60 och trall på det. Hittar inga tabeller som motiverar de dimensionerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.