Hallå

Jag tänkte att jag skulle bygga en ny altan till min sommarstuga (står på berg)
Tidigare ägare har bara haft en uteplats under tak direkt på berget, men jag vill hellre ha nått bekvämare att gå på. Dock är jag lite osäker på hur jag skall fästa denna i berget. Jag har hört talas om kemankare, finns det nån här som har nån erfarenhet av detta ?
 
Istället för att fästa något på berget skulle jag ha borrat ett hål i berget och sedan fäst stolphållaren I berget.
 
Hyr en bensindriven Cobra (bergborr) och borra de hål där det ska sitta stolphållare. Pyttsa sen i expanderbetong så får du en stabil altan.

Kanske inte helt dumt att välja justerbara stolphållare.
 
Våra stolpar står direkt på berget och det funkar alldeles utmärkt. På de ställen där berget lutar har vi borrat och fäst rostfria pinnar som stöd åt stolparna. Stolparna är från 2m och mindre i längd. Den gamla altanen vi hade på samma plats höll åtminstone i 20 år innan vi rev den, så vattenpåverkan verkar inte vara ett problem.
Vad gäller stabilitet så klarar den åtminstone 20-25 pers utan något svaj eller gung!
/bebben
 
Jag tackar och bockar för era tips! Nu tror jag att jag skall lyckas med mitt bygge...
 
Kemankare är dyrt men väldigt bra.
/CC
 
chris47 skrev:
Kemankare är dyrt men väldigt bra.
/CC


Jo tack... Har kikat runt lite och blev lite chockerad över priset!
 
Använd inte kemankare utan expanderbetong som "brevik" skrev.
Det är starkt så det räcker... ;)
 
En följdfråga...

Låt säga att man har hyggligt stora sprängsten där man tänkt placera balkongen, då borde man väl kunna använda borr-expanderbetong-lösningen också? Det är alltså plan mark så det är ingen fara för att marken flyttar sig.

Det hade varit trevligt att slippa gjuta plintar...

 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.