Hej!

Jag har en sommarstuga på västkusten där tomten till stor del består av synligt berg som sluttar svagt mot havet. Nu vill jag bygga en altan (eller ett trädäck, som vissa säger) uppe på den sluttande berghällen, men eftersom jag tidigare bara byggt altaner på plan gräsmatta har jag några frågor:

1. Jag tänkte sätta ett antal stolpskor som ska bära konstruktionen rätt i berget. Men hur gör jag hålen i berget? Vad ska jag tänka på när jag köper/hyr borrmaskin?

2. Hur djupt måste jag borra för att det ska bli starkt och fast?

3. Hur fäster jag stolpskon i hålet? Vanlig betong?

4. Mina vanliga altaner har jag byggt med bärlinor 195 mm, på dessa har jag ställt reglar 145 mm och överst skruvat 28 mm trall. Jag tänkte mig något liknande nu men är orolig att detta bygger för högt; jag vill nämligen att trallen längst upp ska ansluta snyggt mot lite berg som får sticka upp och om konstruktionen bygger för högt hamnar ju trallen ovanför bergets högsta punkt. Se gärna bifogad enkla skiss (som inte på något sätt är proportionell) så ser ni nog hur jag menar. Men frågan är om det finns någon annan konstruktionslösning som bygger mindre i höjd men som ändå är stabil?

5. Som ni ser på skissen lär det väl bli så att sista dryga decimetern trall inte har någon regel att fästa mot utan blir liggande rätt på berget. Kan det funka?

6. Samma sak med bärlinan, den lär komma ganska långt ifrån den sista stolpskon (vänster stolpsko i skissen) och i änden bara ligga och vila på berghällen. Funkar det?

När detta är klart är det bara att invänta solen och värmen! :) :cool:
 
  • altan_pa_berg.jpg
1. Borra hål med slaggborrmaskin model större som orkar

2. Borra så du får ner så mycket som möjligt av stolpskon i berget

3. Betong funkar, finns även ett medel som jag inte komer på namnet på men någon annan kanske vet? Det går iallafall ut på att man kokar medlet och häller sen ner det i hålet så sitter det som berget sen :)

4. Byt ut 195:an mot 170 istället så kommer du ju ner lite till.

5. Ja det kan funka om avståndet melan berget och sista regeln inte överstiger 60cm då kan det gunga lite när man går på trallen.

6. Det funkar om du får till bärlinan såpass att den ligger stadigt, lägg gärna någon papp mellan virket och berget. Allt trä ruttnar även tryckimpregnerat.
 
#5: Du kan ta trallvirke och lägga tvärs trallen så nära berget som möjligt, på ett antal brädor åt gången.
Skruva ner i denna så kommer det att minska nedböjningen lite, då kommer brädorna samverka lite.
 
Tackar. Följdfrågor:
#4: Är 170 mm det minsta dimension som är lämplig? 145 borde väl funka också om man minskar avståndet mellan bärlinorna (dvs får in ytterligare en som lastar av)?
#4: Eller vad tror ni om att INTE sätta reglarna PÅ bärlinan som ju är bruklig, utan att helt enkelt fästa dem på bärlinans insida med hjälp av vinkeljärn etc. Är det fusk...? ;-)
#5: Smart JOW, det låter logiskt. Jag gissar att du menar att den tvärgående ska vara under trallen?
#1: Västkustberg är hårt. Tror jag i alla fall... Gissar att det bästa är att hyra nån rejäl maskin från typ Cramo?
 
Har 2 såna däck med de förutsättningarna..
Borrhammare modell Jula/Biltema á 300 plus 18mm borrstål (SDS-plus fäste), tillsammans med kem-ankare (Finns på Hornbach, Biltema och de flesta byggvaruhus)

Eftersom du har berg under kan du göra en del enklare lösningar än på jordhögar...du kan tex skippa bärlina undertill och istället sätta enskilda stöd i form av brädlappar/reglar under varje regel...yttre bärlina/ram som vetter mot berget drar du fast i berget med expanderbult modell större för att staga i sidled. På så sätt kan du anpassa lösningen efter terrängen istället för tvärtom.
 
Tack också Forbo, bra tips! Du har inga bilder på dina däck uppladdade här på forumet som man kan kika på som inspiration...? Jag går fortfarande och funderar på lämplig storlek, snygg form etc.
 
  • Gilla
Cjfb
  • Laddar…
Ja, då går det åt mindre m virke då bärlinan/or slopas, men fler stolpskor och mer kemankare.
Vinsten är ju lägre höjd, kanske inte så dumt.
 
Ska se om jag kan slänga upp några bilder framöver. Tänkte göra en helt egen tråd när hela fastigheten är klar:)
JOW: Jag borrade ner stolpskor för de yttre stolparna. reglarna i mitten funkar det fint med bara stolparna direkt mot berget. Beror ju lite grand på dimensioner, lutning osv... men man måste definitivt inte köra stolpskor på allt. Lutar berget lite grand så blir det inget vatten som står någonstans och det är ingen risk att det sätter sig:)
 
  • Gilla
Cjfb
  • Laddar…
Ok, du menade så...

Men jag tror inte att TS ska ha stolpar? Hur som helst, det löser sig nog... ;)

Det märks när våren är i antågande, då blommar altan/terassfrågorna ut på forumet :)
 
Kan tillägga att kemankare inte behövs eg. Kör med jula borrhammaren för en 500 spänn, köp en borr som är precis lite större än stolpskon, väg av höjden lite hyfsat ( exakt höjd fixar du genom att väga av med syllen ).

Låt mao stolpskon bottna i hålet, täta med lite asfalt ell annat lämpligt i hålet så inte skon står i vatten.

En liten varning, borrhammaren kan vara lite egensinnig och hugga fast vid djupa hål. Dra upp borren ofta för att rensa och håll med öppet grepp, annars kan du lätt skada dig.

Enda orsaken du skulle köra med kemankare är om du är orolig att den ska flyta iväg, egentyngden av altanen kommer hålla allt nere ( förutom mot just vatten )

Obs, borra hål i berg är roligare än gräva plint
 
Bra tips från ZNK där. Och kemankare behövs väl inte egentligen när det är tryck uppifrån...viktigare om det man fäster är i sidled. Kan tillägga att det är bra att ha en sprayflaska eller hink med vatten som man doppar borret i med jämna mellanrum för att inte det ska slitas ner alltför snabbt, gäller även för dyrare stål.
Sen är det inte dumt att ha en kompressor med blåspistol, eller en "tryckluft på burk" för att blåsa rent hålen.
 
Skydda ögonen vid renblåsning av stendamm.
 
ZNK skrev:
Obs, borra hål i berg är roligare än gräva plint
Tur, det låter lovande! :D För plintar är såååå tråkigt!

Men frågan om hur djupt jag bör borra kvarstår. Har ni nån uppfattning om det? Sen har jag läst i en annan tråd att man bör göra hålet rätt mycket vidare än själva stolpskon så att man kan vicka och vinkla stolpskon så att den hamnar hyfsat lodrätt. För att borra ett hål som inte blir snett är svårt, vad jag förstår.
 
Borra så djupt att du får i stolpskon så långt som möjligt, men självklart så du kan justera den både lodrätt och vågrätt alltså bör du göra hålet lite vidare än själva skon
 
Bara en liten försynt fråga: Får man göra sådan åverkan på klipporna på en strandtomt?
Vet flera här vid Vänern som tvingats återställa sina byggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.