Hej!

Det är snart dags för mig att börja bygga altan på baksidan av huset. Vi har idag stenplattor. Vad är det bästa att göra om man vill bygga altan istället? Ska man ta bort stenplattorna eller inte?

Altanens trätrappsteg nära befintliga stenplattor och växter vid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan i behov av renovering möter en yta med stenplattor vid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
remsan remsan skrev:
Hej!

Det är snart dags för mig att börja bygga altan på baksidan av huset. Vi har idag stenplattor. Vad är det bästa att göra om man vill bygga altan istället? Ska man ta bort stenplattorna eller inte?

[bild] [bild]
Vi hade snickare här som byggde en altan åt oss för ett par veckor sen. De byggde den på befintliga stenplattor, men kompletterade med en rad plintar eftersom altanen är större än vad stenläggningen var. Antar att du också kommer ha den i nivå med dörren för att slippa trappen ner, så gjorde vi (vår altan angränsar till ett inglasat uterum. Altan under byggnation angränsande till inglasat uterum med stenplattor och trädgårdsmöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altanbygge på gång med nyinstallerade plintar bredvid en spade och befintlig stenläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trästomme för altan vid husvägg på stenplattor och gräsmatta med verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan under konstruktion med träreglar på plintar bredvid ett gult hus, på befintliga stenplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 414672 Nybyggd träaltan i nivå med husdörr och två vilstolar, angränsande till ett gult hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träaltan med möbler framför ett gulmålat hus och ett inglasat uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lycka till med bygget!
 
  • Gilla
remsan
  • Laddar…
Om plattorna inte har sjunkit hade jag lagt direkt på plattorna. Har själv gjort så hemma. Våra plattor hade inte sjunkit på 40 år så jag la ett ramverk där jag anpassade benen så att ramverket hamnade i våg, sen tjärpapp mellan plattor och ben.
Sen om det är rätt eller fel törs jag inte säga.
 
  • Gilla
remsan
  • Laddar…
Joacimz Joacimz skrev:
Om plattorna inte har sjunkit hade jag lagt direkt på plattorna. Har själv gjort så hemma. Våra plattor hade inte sjunkit på 40 år så jag la ett ramverk där jag anpassade benen så att ramverket hamnade i våg, sen tjärpapp mellan plattor och ben.
Sen om det är rätt eller fel törs jag inte säga.
Plattorna är från 60 talet, tror inte att de sjunker mer.

Tack för allas bilder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.