I alla instruktioner står det att man ska bygga altan först och sedan trappan. Och att trappan ska ställas på backen. Men håller det att sätta trappen direkt på altanen? Jag tänker mig två trappsteg. Varav det översta vilar på altanens bärlina. Och att andra trappsteget hänger på det första. Eller blir det för svajigt? MVH, PerOF
 
Nej funkade inte.
 
Såhär gjorde vi för något år sedan,
Trägolv med synliga skruvar i reglarna och en upphöjd träkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvreglar med skruvade vagnstycken, synliga skruvar och muttrar, underifrån perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vagnstyckerna är skruvade i golvreglarna
 
PerOF skrev:
I alla instruktioner står det att man ska bygga altan först och sedan trappan. Och att trappan ska ställas på backen. Men håller det att sätta trappen direkt på altanen? Jag tänker mig två trappsteg. Varav det översta vilar på altanens bärlina. Och att andra trappsteget hänger på det första. Eller blir det för svajigt? MVH, PerOF
Det går fint att göra så om du avslutar med att lägga in plattor undertill som trappan vilar på. I synnerhet om du bygger en täckt trappa där sättstegen är bärande. Då kan du lägga plattor en bit in, kapa till regelbitar och skruva på insidan av sättstegen som stöd mot plattorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.