Hej

Vi har ett friköpt (egen fastighet) radhus. Vi hade tänkte bygga en altan hela vägen ut till gångvägen (ca 3.5 meter), som är gräs nu med ett staket vid slutet. Är detta möjligt med tanke på att man inte får bygga 4.5 meter från gränsen? Så stor är inte tomten framför radhuset:)
 
J
Håller du dig under 0,5-0,6m högt så kan du bygga ända fram till tomtgränsen
 
Stämmer detta verkligen? Kan jag bygga min altan ända fram till tomtgräns och stå och glo rätt in i grannens kök utan att de kan ha några invändningar mot detta bara jag håller mig under 0,5 m från tomtgräns?
 
Ja.

Höjdgränsen verkar vara lite olika i olika kommuner, 40 - 60 cm verkar gälla beroende på kommun.

Men då gäller det att ingen del av altanen ligger högre ELLER lägre än den ursprungliga marknivån. När det sedna gäller att glo in i grannens kök så kan det nog faktiskt räknas som både ofredande och hemfridsbrott om det blir alltför uppenbart.
 
Vet ej om det är skillnader mellan kommuner gällande tomtgräns, men i Borås ska man ha skriftligt medgivande av grannen om man bygger närmare än 4,5 meter. Gällande höjden i denna kommun så är det byggnadslov om den överskrider 100cm från markplan.
 
magnuse74 skrev:
Stämmer detta verkligen? Kan jag bygga min altan ända fram till tomtgräns och stå och glo rätt in i grannens kök utan att de kan ha några invändningar mot detta bara jag håller mig under 0,5 m från tomtgräns?
Ja 0,5 m på höjden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.