Sitter och funderar på dimensioner och konstruktion på en ny altan som kommer att ha ett utskjut på ca 1m. Hade tänkt mig följande:
  • Bärbjälke fäst längs huset: 45x170
  • Bärbjälke 2,5m ut från huset som vilar på en längsgående sprängstensmur: 45x170
  • Golvreglar läggs ovanpå dessa bärbjälkar och kommer att ha ett utskjut på 1m från den yttre bärbjälken. Dessa hade jag tänkt ha cc60. dimension 45x170
  • Ingen avbärning under detta utskjut hade jag tänkt.
  • Tralläkt: 34x145 längsgående.

Är utskjutet OK?
Bör/kan jag använda andra dimensioner?
Behöver jag göra speciell infästning av golvreglarna mot huset för att motverka "hävstångseffekten"?
Allmäna bra-att-ha tips?
 
Redigerat:
Känner igen funderingarna.

Misstänker att utskjutet är lite väl långt, men det enda sättet att få veta är att prova. Skulle det bli svajigt kan man tänka sig att en alternativ lösning är att utnyttja snedsträvor från sprängstensmuren, men det är förmodligen inte helt okomplicerat. Vidare kan Du minska svajet genom att använda kortlingar mellan Dina golvreglar, då dessa kommer motverka vridningen som uppstår vid belastning (bild bifogas).

Glöm dock inte att det kommer att bli ännu mer komplicerat att få till ett stabilt räcke längst ut (om Du nu har tänkt Dig det).
 
  • altan2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • altan.jpg
med en extra bärlina försvinner sviktet. med en bärlina blir det lätt lite "banan" av det hela.
 
Tack Don_Tom. Imponerande ritning på kort tid. Vad är det för ritprogram?

Jag har funderat på det du säger med snedsträvor. Hoppas att slippa, mest för estetiken, men även för det lite bökiga i konstruktionen.

Kortlingar var en bra idé. Jag hade tänkt att ha en "svävande" bärlina längst ut som dels skulle ha motsvarande effekt som dina föreslagna kortlingar och dessutom vara något att fästa räckets stolpar i.
 
H
CATIA heter programmet. Väldigt kraftfullt CAD-program. Jag har hela huset (inne/ute) samt tomt ritat med de i 3D. Kanon bra när man planerar bygga nåt nytt, bara att modellera upp och testa om det kommer att se bra ut. Kan vara lite invecklat för de som inte är vana med att modellera. Håller du med Don_Tom?
 
kan inflika att jag gjorde en fristående altan på betongplattor. hade första bärlinan på 195x45 80cm från väggen, nästa var 120cm och sista var 120cm. hade sen reglar som var 120x45 cc60 och trall 120x28 å he svaja inge! man kan kör bil på det!
ska lägga upp bildet snart
 
sheriffen skrev:
kan inflika att jag gjorde en fristående altan på betongplattor. hade första bärlinan på 195x45 80cm från väggen, nästa var 120cm och sista var 120cm. hade sen reglar som var 120x45 cc60 och trall 120x28 å he svaja inge! man kan kör bil på det!
ska lägga upp bildet snart
Tror att den svaga länken i svanteas konstruktion är just den fribärande delen, inte dimensionerna på reglar/bärlinor.

Hopplunda - Helt riktigt - det är CATIA. Beträffande CATIAs lämplighet för altankonstruktion så är jag dock tveksam. Licenskostnaden är inte proportionerlig till konstruktionens komplexitet.... Rent generellt håller jag dock med fullständigt - att kunna testa koncept och lösningar virtuellt, samt även visa dem för resterande familjemedlemmar (WAF - Wife Acceptance Factor) har sparat mycket tid, genom att många onödiga misstag enkelt går att förutse.

svantea - Din extra bärlina kommer sannolikt att ha en snarlik funktion som ett större antal kortlingar, skulle dock bedömma kortlingarna som aningen mer effektiva för att motverka vridning. Dock tror jag - fortfarande - att det framtida räckets stabilitet blir svår att säkerställa med mindre än att Du använder X-liknande snedsträvor; alltså en sträva för att stabilsera staketstolpen, och en annan för att bära upp golvreglarna.

Men jag är inte snickare - bara teoretiker......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.