Hej!

Vi planerar att ersätta vår befintliga altan med en ny för att få till en bättre ”takhöjd” samt göra altanen vattentät.

I dagsläget riskerar ovana, lite längre besökare att slå i huvudet med en takhöjd på 1,77.

Altanen är 4,5 x 5m.

Bärlinor kan fästas i fasad längs en kant och på pelare på övriga tre kanter.

Altanen är såpass bred så jag förstår att vi behöver även en bärlina i mitten.

Min fråga är därför om denna bärlina måste ligga under reglarna eller om vi kan använda balkskor även för att möta denna bärlina, som vi planerar att göra för att möta de yttersta bärlinorna för att få till en så grund konstruktion som möjligt?

Vi planerar att använda 170x45mm (men kan ökas till 195x45 om så krävs) för bärlinorna och placera bärlinorna med c/c 2,1m med ett överhäng på 0,3 m.

Tacksam för input!

Hälsningar Amelie
 
A AmelieS skrev:
Hej!

Vi planerar att ersätta vår befintliga altan med en ny för att få till en bättre ”takhöjd” samt göra altanen vattentät.

I dagsläget riskerar ovana, lite längre besökare att slå i huvudet med en takhöjd på 1,77.

Altanen är 4,5 x 5m.

Bärlinor kan fästas i fasad längs en kant och på pelare på övriga tre kanter.

Altanen är såpass bred så jag förstår att vi behöver även en bärlina i mitten.

Min fråga är därför om denna bärlina måste ligga under reglarna eller om vi kan använda balkskor även för att möta denna bärlina, som vi planerar att göra för att möta de yttersta bärlinorna för att få till en så grund konstruktion som möjligt?

Vi planerar att använda 170x45mm (men kan ökas till 195x45 om så krävs) för bärlinorna och placera bärlinorna med c/c 2,1m med ett överhäng på 0,3 m.

Tacksam för input!

Hälsningar Amelie
Om altanen ska fästas i huset och på pelare. Går den inte göra ännu lägre med ett trappsteg ner? Finns många lösningar utan bärlina. Går att sätta plintar så ni bara bygger med reglar eller lägger plattor direkt på mark.
 
Hej!
T Tompafix skrev:
Om altanen ska fästas i huset och på pelare. Går den inte göra ännu lägre med ett trappsteg ner? Finns många lösningar utan bärlina. Går att sätta plintar så ni bara bygger med reglar eller lägger plattor direkt på mark.

Hej!
Nej nu tror jag att jag inte var tillräckligt tydlig. Vi vill ha en grund konstruktion för att få till tillräcklig takhöjd under altanen.
Hälsningar Amelie
 
A AmelieS skrev:
Hej!



Hej!
Nej nu tror jag att jag inte var tillräckligt tydlig. Vi vill ha en grund konstruktion för att få till tillräcklig takhöjd under altanen.
Hälsningar Amelie
Är det något sådant ni är ute efter?

std-bjalklag_nedsankt.png
 
T Tompafix skrev:
Är det något sådant ni är ute efter?

[bild]
Ja det stämmer men betydligt högre över mark.
 
A AmelieS skrev:
Ja det stämmer men betydligt högre över mark.
Då förstår jag inte problemet - ni vill ha bärlinorna lägre än idag, men högre än på bilden? Det är väl bara att bygga så då, antingen med längre plintar eller lagom långa stolpar upp från plint till bärlina.

Och har ni nu utrymme (”betydligt högre över mark”) är det ju enklast och billigast att ha reglarna vilande ovanpå bärlinorna, men balkskor som på bilden funkar också.
 
Jag får en känsla av att TS egentligen pratar om ett tak över altanen och inte altanen i sig. En bild kan kanske lösa förvirringen?
 
Palmis Palmis skrev:
Jag får en känsla av att TS egentligen pratar om ett tak över altanen och inte altanen i sig. En bild kan kanske lösa förvirringen?
Så kan det nog vara. Förstår inte heller problematiken annars.
 
B b8q skrev:
Och har ni nu utrymme (”betydligt högre över mark”) är det ju enklast och billigast att ha reglarna vilande ovanpå bärlinorna, men balkskor som på bilden funkar också.
Om det inte är något problem att ha balkskor mot den mittersta bärlinan förutom ekonomiskt och tidsmässigt, så är jag nöjd.

tack för input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.