Skiss av ram med vertikala och horisontella trallbrädor och regeldetaljer för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I bilden ovan så är A en väldigt primitiv ritning. Den visar att vi vill ha en ram med vertikala trallbrädor med horisontell trall mellan. För att få något att skruva i så har vi planerat att sätta två extra reglar på vardera sida, med 97.5 mm mellanrum. So far so good. Men hur kommer det bli om man vill köra med dold skruv som skråskruvas? På bild C så försöker jag beskriva problematiken som uppstår i mitt huvud. Kommer jag inte missa den underliggande skruvregeln helt om jag kör med dold skruv på det viset?

Hur löser man detta smidigast? En till regel kant-i-kant? Kortlingar? En regel på vardera sida som gör att man har mer spelrum för den horisontella trallen med?

Tacksam för svar. :)

Korrektion: Det borde nog vara 120mm-45mm-22.5mm=52.5mm mellan och inte 97.5mm.
 
Redigerat:
Förtydligande, det gråa på bild C är en skruv som skråskurvas med hjälp av ett verktyg för dold trallskruv, från till exempel ESSVE. Det här borde vara ett vanligt problem om man bygger en ram runt sin trall då nästan alla kör 45-reglar.

Skruvar man vanligt är de ju inget problem eftersom man inte får en vinkel på skruven.
 
Jag satte kortlingar vid en liknande installation. Tyvärr var jag tvungen att sätta rakt mot husväggen då man inte får plats att skruva dolt där...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.